Warszawa: Pogorzelisko z Grand Prix warszawskiego festiwalu

Warszawski Festiwal Filmowy wygrał kanadyjsko-francuski dramat „Pogorzelisko". Nagroda dla „Erratum" Marka Lechkiego

Aktualizacja: 19.10.2010 15:47 Publikacja: 17.10.2010 21:00

„Pogorzelisko” trafi do kin na przełomie stycznia i lutego 2011 r.

„Pogorzelisko” trafi do kin na przełomie stycznia i lutego 2011 r.

Foto: WFF

Grand Prix konkursu międzynarodowego otrzymał film "Pogorzelisko" Denisa Villeneuve'a. To opowieść o horrorze wojny, skażeniu złem i odkrywaniu własnej tożsamości. Zaczyna się w momencie, gdy bliźniacy Jeanne i Simon poznają wolę zmarłej matki Nawal. Mają dostarczyć dwa listy. Pierwszy do ojca, którego uważali dotąd za zmarłego. Drugi – do brata, choć nigdy nie słyszeli o jego istnieniu. Simon lekceważy prośbę zmarłej. Ale Jeanne za wszelką cenę chce rozwikłać jej tajemniczą przeszłość. Rusza z Kanady do Libanu, gdzie Nawal się urodziła.

[srodtytul]Kandydat do Oscara [/srodtytul]

Villeneuve nakręcił film na podstawie sztuki Libańczyka Wajdiego Mouawada, który zawarł w "Pogorzelisku" własne doświadczenia. Miał dziewięć lat, gdy w kraju wybuchła wojna domowa. Musiał uciekać wraz z rodziną. Ostatecznie osiedlił się w Quebecu.

Kanada zgłosiła obraz Villeneuve'a jako swojego kandydata do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Zanim rozstrzygnie się walka o statuetki, "Pogorzelisko" trafi do naszych kin. Premiera w Polsce na przełomie stycznia i lutego 2011 roku.

Szkoda, że bez nagrody pozostał "Chrzest" Marcina Wrony. Tym bardziej że bił na głowę większość z 16 rywali walczących o Grand Prix. Zwłaszcza pod względem dramaturgii. Został również świetnie przyjęty przez publiczność. Podczas jego pokazów w salach Multikina Złote Tarasy nie było wolnych miejsc.

[srodtytul]Film sezonu[/srodtytul]

Natomiast kapitalne "Erratum" Marka Lechkiego wygrało konkurs 1-2 ex aequo z amerykańskim komediodramatem "Imperialiści są wśród nas" Zeiny Durry. Lechki zrobił subtelny film o odnajdywaniu dawno zapomnianych emocji i uczuć. Tytuł można przetłumaczyć jako spis pomyłek lub usterek do naprawienia. Takiej naprawy wymaga życie 34-letniego Michała (rewelacyjny Tomasz Kot). Kiedyś marzył o karierze muzyka. Ale zrezygnował i wybrał dobrze płatną pracę w biurze rachunkowym. Dopiero podróż do rodzinnego miasta zmusi Michała do konfrontacji z samym sobą. Pomoże dostrzec, co stracił, odcinając się od przeszłości.

Jego losy są pokazane wbrew narracyjnym schematom. Lechki wychodzi od realistycznego dramatu, ale zmierza ku poetyckiej impresji. Kreuje nastrój poprzez zwolniony ruch w kadrze i zdjęcia wykonywane pod światło. Chce, by widz wszedł w skórę Michała. Poczuł jego sposób odczuwania świata.

„Erratum" jest jednym z najlepszych polskich tytułów sezonu. Zdobyło już m.in. nagrodę za debiut w Gdyni i laur dziennikarzy w Koszalinie. Do tego dochodzi wyróżnienie na warszawskim festiwalu, który od roku należy do grona najbardziej prestiżowych na świecie. To skandal, że film nie ma jeszcze dystrybutora. Czy ten triumf przekona któregoś z nich do wprowadzenia "Erratum" na ekrany?

Fantastycznie zaprezentowało się w stolicy kino rumuńskie. Podczas pokazów galowych można było obejrzeć "Aurorę" Cristiego Puiu, twórcy "Śmierci pana Lazarescu". Rywalizację krótkometrażówek wygrała "Klatka" Adriana Sitaru. W konkursie 1-2 startował "Jak chcę gwizdać, to gwiżdżę" Florina Serbana. A cichym triumfatorem imprezy okazały się walczące o Grand Prix "Peryferie" Bogdana George Apetriego (nagroda za scenariusz, laur FIPRESCI i wyróżnienie od jury ekumenicznego). To mocny debiut. Reżyser świetnie poprowadził historię o prostytutce desperacko walczącej o szczęście dla siebie i syna.

Autorem pierwotnej wersji tekstu, na którego podstawie Apetri nakręcił film, jest Cristian Mungiu. Odkąd jego "Cztery miesiące, trzy tygodnie i dwa dni" zdobyły Złotą Palmę w Cannes, Rumuni robią furorę na światowych festiwalach.

[ramka][srodtytul]Laureaci 26. Warszawskiego Festiwalu Filmowego[/srodtytul]

[b]Grand Prix w Konkursie Międzynarodowym:[/b] [ul][li] „Pogorzelisko” w reżyserii Denisa Villeneuve (Kanada)[/ul]

[b]Nagrodę za Najlepszą Reżyserię: [/b] [ul][li] Olivier Masset-Depasse „Nielegalni” (Belgia)[/ul]

[b]Specjalna Nagrodę Jury: [/b] [ul][li] Bogdan George Apetri i scenarzysta Tudor Voican za scenariusz do filmu „Peryferie” (Rumunia)[/ul]

[b]Wyróżnienia za kreacje aktorskie:[/b] [ul][li] Lubna Azabal za „Pogorzelisko" [li] Anna Coesens za „Nielegalnych” [li] Ana Ulyaru za „Peryferie” [/ul]

[b]Wyróżnienie za filmowy humor: [/b] [ul][li] „Okres przydatności”, reż. Federico Veiroja [/ul]

[b]Nagroda w Konkursie 1-2: [/b] [ul][li] „Imperialiści są wśród nas!”, reż. Zeina Durra (USA) [li] „Erratum”, reż. Marek Lechki (Polska) [/ul]

[b]Nagroda w konkursie Wolny Duch: [/b] [ul][li] „Brzmienie hałasu”, reż. Ola Simonsson, Johannes StjŠrne Nilsson (Szwecja) [/ul]

[b]Wyróżnienie: [/b] [ul][li] „Zaginiony bez wieści”, reż. Anna Fenchenko (Rosja) [/ul]

[b]Nagroda w konkursie pełnometrażowych dokumentów dokumentu:[/b] [ul][li] „Oko nad Pragą”, reż. Olga Spatova [/ul]

[b]Wyróżnienie: [/b] [ul][li] „Kick in Iran”, reż. Fatima Abdollahyan [/ul]

[b]Nagroda w konkursie filmów krótkometrażowych: [/b] [ul][li] „Klatka”, reż. Adrian Sitaru (Rumunia) [/ul]

[b]Nagroda FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowe) dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej: [/b] [ul][li] „Peryferie”, reż. Bogdan George Apetri (Rumunia) [/ul]

[b]Jury Ekumeniczne[/b] przyznało nagrodę filmowi „Dzieciństwo”, reż. Carlos Carrera (Meksyk), a także specjalne wyróżnienie „Peryferiom”, reż. Bogdan George Apetri (Rumunia). [/ramka]

[ramka] [b]Nagroda Publiczności 26. Warszawskiego Festiwalu Filmowego[/b]

W Plebiscycie Publiczności 26. WFF, odbywającym się po raz dwudziesty czwarty zwyciężyły następujące filmy:.

[b] W kategorii filmów fabularnych [/b]

Brzmienie hałasu / Sound of Noise, reż. Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson

[b] W kategorii filmów dokumentalnych[/b]

Po prostu serfuj / Keep Surfing, reż. Björn Richie Lob

[b] W kategorii filmów krótkometrażowych [/b]

Te rzeczy / That Thing You Drew, reż. Kerri Davenport-Burton

[b]W kategorii filmów dla dzieci[/b]

Sekret Noemi / Noémie, Le Secret / Noémie, The Secret, reż. Frédérik D'Amours

[b] Następne miejsca w Plebiscycie Publiczności:[/b]

[b] W kategorii filmów fabularnych:[/b]

2. Brat / Hermano / Brother, reż. Marcel Rasquin

3. Kobieta ze złamanym nosem / Žena sa slomljenim nosem / The Woman With A Broken Nose, reż. Srđan Koljević

4. Obcy / Die Fremde / When We Leave, reż. Feo Aladag

5. Trzecia gwiazda / Third Star, reż. Hattie Dalton

6. Pogorzelisko / Incendies, reż. Denis Villeneuve

7. Testament Drummonda / The Drummond Will, reż. Alan Butterworth

8. Chłopiec, który szukał duszy / Soul Boy, reż. Hawa Essuman

9. Dzieci z Diyarbakir / Min dît / The Children of Diyarbakir, reż. Miraz Bezar

10. Dzieci Zielonego Smoka / A zöld sárkány gyermekei / Children of the Green Dragon, reż. Bence Miklauzič

W kategorii filmów dokumentalnych:

2. Chociaż raz w życiu / For Once In My Life, reż. Jim Bigham, Mark Moormann

3. Oko nad Pragą / Oko nad Prahou / Eye over Prague, reż. Olga Špátová

4. Bad Girls. Cela 77 / Bad Girls. Cell 77, reż. Janusz Mrozowski

5. Złodzieje w majestacie prawa / Ganavim ba Hok / Thieves By Law, reż. Alexander Gentelev

6. Taqwacore: narodziny islamskiego punka / Taqwacore: The Birth of Punk Islam, reż. Omar Majeed

7. Zabawa w śmierć / Le Jeu de la mort / The Game of Death, reż. Christophe Nick, Thomas Bornot

8. Mój porywacz / My Kidnapper, reż. Kate Horne, Mark Henderson

9. Nyman in progress, reż. Silvia Beck

10. Bödälä – zatańczyć rytm / Bödälä - Dance The Rhythm, reż. Gitta Gsell[/ramka]

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta