Jean Seberg. Amerykanka w Paryżu - Premiera w Planete

Kochana na ekranie, zagubiona w życiu, czyli dokument „Jean Seberg. Amerykanka w Paryżu". Premiera w sobotę o 22 w Planete - pisze Małgorzata Piwowar.

Publikacja: 10.10.2014 08:01

„Jean Seberg. Amerykanka w Paryżu"

„Jean Seberg. Amerykanka w Paryżu"

Foto: Planete

Była uważana za ikonę filmowej francuskiej Nowej Fali. Urodzona w 1938 roku w stanie Iowa w Ameryce, wychowana w duchu surowego luterańskiego protestantyzmu, a przez całe życie łamała zasady. I zapłaciła za to bardzo wysoką cenę – odebrała sobie życie mając niespełna 40 lat. Jeden z jej znajomych występujących w filmie uważa, że „ucieleśniała złamane poetyckie życie".

Wszystko zaczęło się, gdy miała lat 17 i zapragnęła zostać aktorką. Jej siłą była uroda – łączyła w sobie urok zadziornej chłopczycy z anielskim wdziękiem. Wzięła udział w castingu do roli świętej Joanny Otto Premingera. I wygrała. Tak zaczęła się jej podróż do Europy. Film nie został dobrze oceniony, ale Preminger postanowił dać jej kolejną szansę i powierzył rolę Cecile w adaptacji „Witaj, smutku" Saganki. Francois Truffaut napisał entuzjastyczną recenzję i tym samym otworzył jej drogę do prawdziwie dla niej przełomowego filmu – „Do utraty tchu" Jean-Luc Godarda.

- Pierwszy dzień był dziwny – wspomina świadek zdjęć. - Nie nakręciła prawie nic. Zobaczyła małą ekipę. Uznała to za amatorszczyznę. Kręcili bez dźwięku, Godard dogadywał podczas ujęć. Dialogi przynosił w ostatniej chwili... taką miał metodę. To wszystko bardzo ją dziwiło. Chciała zrezygnować po pierwszym dniu, ale grała dalej, bo była zaintrygowana. W połowie zdjęć zrozumiała, że tymi metodami Godard wydobywa z niej coś naturalnego, prawdziwego, autentycznego.

Prywatne życie Jean też zaczęło nabierać nieoczekiwanego tempa. Miała 21 lat, gdy poznała Romaina Gary, w którym się zakochała bez pamięci, choć dzieliło ich ponad 20 lat życia i fakt, że ona była mężatką, a i on miał żonę. Syn, dziś dojrzały mężczyzna, owoc tego romansu, a potem małżeństwa – z rozczuleniem wspomina w filmie matkę. Pokazując zdjęcie przytulonych rodziców mówi:

- Uwielbiam to zdjęcie. Rodzice wyglądają na takich szczęśliwych! Dobrze wiedzieć, że byłem owocem czegoś takiego.

A potem na zmianę Seberg wciągały sprawy walki o równość rasową i kolejni mężczyźni. Grała we francuskich i amerykańskich filmach, przyglądając się sprawom społecznym i ludzkim z różnych perspektyw.

- Złości mnie, że ludzie, którzy z racji swojego zawodu powinni wiedzieć, co się dzieje w kinie, pracują tutaj – to się już zdarzało! – nie mając pojęcia o Truffaucie ani o tym, jak wielką gwiazdą w Europie jest Belmondo – mówiła Seberg.

I ciągle była pomiędzy.... To bardzo interesujący portret z wieloma archiwaliami będącymi nie tylko fragmentami scen, ale i wywiadów z aktorką. Osobny rys wnosi do tej opowieści syn, dla którego Seberg nie przestała ani przez chwilę być także wielką gwiazdą...

Małgorzata Piwowar

Była uważana za ikonę filmowej francuskiej Nowej Fali. Urodzona w 1938 roku w stanie Iowa w Ameryce, wychowana w duchu surowego luterańskiego protestantyzmu, a przez całe życie łamała zasady. I zapłaciła za to bardzo wysoką cenę – odebrała sobie życie mając niespełna 40 lat. Jeden z jej znajomych występujących w filmie uważa, że „ucieleśniała złamane poetyckie życie".

Wszystko zaczęło się, gdy miała lat 17 i zapragnęła zostać aktorką. Jej siłą była uroda – łączyła w sobie urok zadziornej chłopczycy z anielskim wdziękiem. Wzięła udział w castingu do roli świętej Joanny Otto Premingera. I wygrała. Tak zaczęła się jej podróż do Europy. Film nie został dobrze oceniony, ale Preminger postanowił dać jej kolejną szansę i powierzył rolę Cecile w adaptacji „Witaj, smutku" Saganki. Francois Truffaut napisał entuzjastyczną recenzję i tym samym otworzył jej drogę do prawdziwie dla niej przełomowego filmu – „Do utraty tchu" Jean-Luc Godarda.

Film
Pokaz specjalny "Zemsty" już dzisiaj! 🐊| 5 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Film
Majówka z gwiazdami kina, książki i muzyki w Cieszynie, czyli Kino na Granicy
Film
Czy Oscary trafią do sztucznej inteligencji?
Film
OFF NA MAKSA – gwiazdy w Miasteczku Filmowym! | 3 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Czasem słońce, czasem deszcz | Dzień 2 Mastercard OFF CAMERA