Nowy film Małgorzaty Szumowskiej na festiwalu w Berlinie

W festiwalowym konkursie wystartował nowy, świetny film „Body” Małgorzaty Szumowskiej

Aktualizacja: 09.02.2015 15:08 Publikacja: 09.02.2015 13:46

kadr z filmu "Body"

kadr z filmu "Body"

Foto: materiały prasowe

Niemłody mężczyzna, przygaszone spojrzenie, ociężały krok. Jest prokuratorem, który na co dzień styka się z tragedią i śmiercią. Jego córka, nastolatka – anorektyczka stale trafiająca do szpitala. Nie mogą znaleźć wspólnego języka. Jest między nimi niechęć, nie potrafią ze sobą rozmawiać. Każde z nich w inny sposób przetrawia śmierć najbliższej osoby. Żony i matki. Są pretensje, poczucie winy. Olga nienawidzi ojca, ojciec nie potrafi jej pomóc.

Jest i trzecia osoba — psychoterapeutka pracująca z anorektyczkami. W okularach i spódnicy do pół-łydki, potwornie zwyczajna ze swoją siatką na zakupy. Tylko wielki pies jakoś do niej nie pasuje. Jest substytutem tego, co można mieć w życiu. Anna też musiała uporać się ze stratą. Najdotkliwszą, jaka może być: kilkumiesięcznego dziecka. Teraz czuje jego obecność w domu, a na seansach spirytystycznych nawiązuje kontakt z duchami.

Wszyscy oni są zamknięci w swoim ciele. Prokurator starzeje się i na niewiele już w życiu liczy poza kilkoma godzinami spędzonymi z dawną przyjaciółką. Olga chce się wyniszczyć, zniknąć. Anna po tragedii wyzbyła się jakiejkolwiek seksualności, jako kobieta praktycznie nie istnieje. – Ciało ma różne znaczenia i funkcje. Ciało – fizyczne, astralne, martwe – może być traktowane jak przedmiot, podziwiane lub znienawidzone – mówi Małgorzata Szumowska.

Ale jej „Body" jest czymś więcej niż filmem o ciele. To opowieść o zamkniętej w nim duszy. O wrażliwości i samotności. O życiowej bezradności. O cierpieniu i nieumiejętności radzenia sobie ze światem, z własnymi uczuciami, z relacjami z innymi ludźmi.

Debiutancki, stawiający pytania o wybór życiowej drogi „Szczęśliwy człowiek", naiwne i lekko fałszywe „Ono", znakomite, naznaczone własnym bólem „33 sceny z życia", odkrywający kobiecość, eksplorujący związki między ludźmi „Sponsoring", pełne samotności i tolerancji „W imię... ", a wreszcie „Ciało" — filmy Małgorzaty Szumowskiej pokazują ewolucję, jaką przeszła ona – artystka, kobieta, człowiek. I nie dziwi mnie, że dzisiaj, w ostatniej scenie „Ciała" Szumowska zostawia widzowi nadzieję. Piękne kino, które w człowieku zostawia trwały ślad.

Tak się złożyło, że również autorzy innych polskich filmów pokazywanych na Berlinale też próbują pokazać, jak ludzie radzą sobie z utratą bliskich, samotnością, odchodzeniem. W „Performerze" (prezentowanym w sekcji Forum Extra) igra ze śmiercią tytułowy artysta wizualny Oskar Dawicki. W pokazanej w Generation „Maji" Jakuba Michnikowskiego dziecko mierzy się ze śmiercią ukochanego dziadka. Parabolą życia, w której najciekawsze są obrazy odchodzącego świata i starych kobiet, które przeżyły najbliższych jest obraz „The Days Run Away Like Wild Horses Over the Hills" mieszkającego w Niemczech reżysera o polskich korzeniach Marcina Malaszczaka.

Gdy widzowie mówią o „Performerze", w głównym berlińskim konkursie pokazywane jest „Body", a Paweł Pawlkikowski w tym samym czasie odbiera w Madrycie nagrodę Goyę, a w Londynie BAFTĘ, to może nadszedł właśnie ten moment, na który od dawna czekaliśmy. Polski film budzi ciekawość, staje się dobrą marką.

Barbara Hollender z Berlina

Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Film
Krakowski Festiwal Filmowy będzie w tym roku pełen hitów
Film
Festiwal w Cannes i zaskakujące opowieści o rodzinie
Patronat Rzeczpospolitej
Największe kino plenerowe w Polsce powraca!
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Film
Festiwal w Cannes 2025. Amerykanin Wes Anderson wciąż jest jak duże dziecko
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont