Organizacja Narodów Zjednoczonych wpisała autyzm na listę chorób cywilizacyjnych obok AIDS, raka i cukrzycy. W ostatnich dekadach filmowcy złamali poprawnościowe tabu i coraz częściej, mniej lub bardziej udatnie pokazują osoby autystyczne. Przełomem był „Rain Man” (1988) Barry’ego Levinsona z genialną kreacją Dustina Hoffmana, a na rodzimym podwórku „Dziewczyna z szafy” (2012) Bodo Koxa z Wojciechem Mecwaldowskim.
Christian Wolff, tytułowy bohater „Księgowego” Gavina O’Connora („W cieniu chwały”) jest jednocześnie geniuszem matematycznym i wyszkolonym zabójcą, do tego od urodzenia dzielnie zmagającym się z autyzmem. Choć osoby z tą przypadłością, w odróżnieniu od „normalnych”, inaczej postrzegają świat i zazwyczaj mają problemy z komunikacją, relacjami społecznymi, rozumieniem obowiązujących norm, dzięki pomocy i zrozumieniu otoczenia mogą normalnie żyć, funkcjonować, pracować. Wolff jest tego doskonałym przykładem.