Piękność w opałach

Znajdziemy tu wszystko, czym wyróżnia się czeskie kino: słodko-gorzki humor, wnikliwą obserwację rzeczywistości, umiejętność budowania fabuły z drobnych obyczajowych szczegółów i pełne wyrozumiałości spojrzenie na seksualność

Publikacja: 18.10.2007 19:59

Piękność w opałach

Foto: Gutek Film

Tym razem twórczy duet: reżyser Jan Hřebejk, scenarzysta Petr Jarchovsky („Musimy sobie pomagać”, „Pod jednym dachem”, „Pupendo”, „Na złamanie karku”) przedstawili opowieść o ludziach kształtowanych przez socjalizm, próbujących rozpaczliwie znaleźć swoje miejsce w nowej rzeczywistości.

„Piękność w opałach” otwiera dokumentalne zdjęcia wielkiej powodzi, która w 2002 r. zalała Pragę, niszcząc dobrze prosperujący warsztat samochodowy i szczęście rodzinne Jardy (Luknar). Jego żona Marvela (Geislerová) ma dosyć popowodziowej prowizorki i pracy męża polegającej na „uzdatnianiu” skradzionych aut. Choć kiedyś chyba łączyła ich miłość, a dziś tylko szalony seks, zabiera dwójkę dzieci i przenosi się do mamusi (Brejchová). I wpada z deszczu pod rynnę w towarzystwo ojczyma (Schmitzer) o mentalności żandarma i śledczego.

Tymczasem do warsztatu Jardy trafia luksusowe volvo od lat osiadłego we Włoszech bogatego Evžena (Abrhám), a za nim... policja. Jarda ląduje w więzieniu. Sympatyczny, dobroduszny, starszy o trzydzieści lat Evžen oferuje Marceli pomoc i wyjazd z dziećmi do jego posiadłości w Toskanii. Tytułowa piękność staje przed trudnym wyborem i nie jest to wybór między sercem (męża od dawna nie kocha) a rozsądkiem (baśniowe życie w rajskich okolicznościach przyrody w towarzystwie podstarzałego, szlachetnego i bogatego księcia). Choć może wreszcie przestanie dolewać coca-colę do czerwonego wina...

„Piękność w opałach” to pochwała wyrozumiałości dla ludzkich słabości. Nikt nie jest tu do końca zły, a i ten dobry może wymierzyć siarczysty policzek.

Komediodramat. Czechy, Włochy 2006, reż. Jan Hřebejk, wyk. Aňa Geislerová, Jana Brejchová, Emilia Vášáryova, Josef Abrhám, Roman Luknár, Jiři Schmitzer, Jiři Macháček

Multikino Ursynów, Kinoteka, Muranów, Silver Screen Puławska, Wisła

Tym razem twórczy duet: reżyser Jan Hřebejk, scenarzysta Petr Jarchovsky („Musimy sobie pomagać”, „Pod jednym dachem”, „Pupendo”, „Na złamanie karku”) przedstawili opowieść o ludziach kształtowanych przez socjalizm, próbujących rozpaczliwie znaleźć swoje miejsce w nowej rzeczywistości.

„Piękność w opałach” otwiera dokumentalne zdjęcia wielkiej powodzi, która w 2002 r. zalała Pragę, niszcząc dobrze prosperujący warsztat samochodowy i szczęście rodzinne Jardy (Luknar). Jego żona Marvela (Geislerová) ma dosyć popowodziowej prowizorki i pracy męża polegającej na „uzdatnianiu” skradzionych aut. Choć kiedyś chyba łączyła ich miłość, a dziś tylko szalony seks, zabiera dwójkę dzieci i przenosi się do mamusi (Brejchová). I wpada z deszczu pod rynnę w towarzystwo ojczyma (Schmitzer) o mentalności żandarma i śledczego.

Film
22. Millennium Docs Against Gravity pokaże świat bez retuszu
Film
Już dzisiaj dowiemy się, kto wygrał Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy! | 9 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Film
Mastercard OFF CAMERA: Kraków zalany słońcem i ciekawymi filmami
Film
Największe katastrofy finansowe Hollywood ostatnich miesięcy. Na liście gwiazdy
Film
„Pierce” (reż. Nelicia Low) z Krakowską Nagrodą Filmową Andrzeja Wajdy Mastercard OFF CAMERA 2025!
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku