Różne oblicza Rosji, różne twarze kina

Projekcja „Tylko nie teraz” Walerija Pendrakowskiego otworzy jutro czwartą edycję Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik

Publikacja: 03.11.2010 00:01

Elka (Dorota Lamparska) i Aleksandr (Aleksandr Domagarow Jr) – para kochanków z góry skazanych na kl

Elka (Dorota Lamparska) i Aleksandr (Aleksandr Domagarow Jr) – para kochanków z góry skazanych na klęskę

Foto: Fotorzepa

Film przypomina „Małą Moskwę”, choć wszystko tu mniej eleganckie i romantyczne. Nie ma oficerów, restauracji, wielkich słów. Miłość jest zwyczajna, ludzie też. Ale obie historie nie mogły się skończyć szczęśliwie.

Starszy Rosjanin przekracza polską granicę. „Cel podróży? Turystyczny? Służbowy? Prywatny?” – pyta celnik. „Na falach mojej pamięci” – odpowiada mężczyzna. Potem chodzi po ulicach małego miasteczka. Jako młody chłopak, w 1953 roku, stacjonując tu z oddziałem, zakochał się w Polce. Za wychodzenie z koszar bez pozwolenia groził mu sąd wojskowy, w miasteczku był traktowany jak okupant, który „przywlekł nam tutaj czerwoną zarazę”. A dziewczynę zadającą się z „sołdatem” wytykano palcami.

„Tylko nie teraz” – koprodukcja rosyjsko-polska, w której występują Dorota Lamparska i Daniel Olbrychski, jest pierwszym ze 130 tytułów, jakie znalazły się w programie imprezy.

W konkursie głównym są filmy pokazujące współczesne oblicza Rosji, jak opowieść o bibliotekarce z górniczego miasta „Bęben bębenek” Aleksieja Mizgiriowa czy „Inne niebo” Dmitrija Mamulii, gdzie uzbecki pasterz wyrusza z synkiem do miasta, by odszukać żonę, która wyjechała w poszukiwaniu pracy i ślad po niej zaginął. Ale są też obrazy kreatywne jak „Półtora pokoju” Andrieja Chrzanowskiego, w którym na przekór historii Josif Brodski wraca do rodzinnego Petersburga.

Bardzo polecam filmy, które przeszły wcześniej przez wielkie festiwale. „Jak spędziłem koniec lata” Aleksieja Popogrebskiego to opowieść o namiętnościach odartych z masek nakładanych przez cywilizację. Na arktycznej stacji, wśród bezkresnych lodów, dwaj mężczyźni muszą się zmierzyć z wielkim dramatem, pokonać nienawiść, zbliżyć do siebie. Z kolei „Milczące dusze” Aleksieja Fedorczenki – magiczny film o tajemnicach życia i bólu żegnania się z bliską osobą – zachwyciły widzów w Wenecji.

Na uwagę zasługują też: sekcja „Kobiece spojrzenie”, zestaw polecany przez krytyka Andrieja Płachowa (m.in. „Mama” nagrodzona przez Fipresci na Erze Nowe Horyzonty) i retrospektywy – Sergieja Paradżanowa i Aleksieja Bałabanowa.

Sputnik, któremu towarzyszą spotkania z twórcami i dyskusje, w Warszawie potrwa do 14 listopada. Do 26 innych miast Polski dotrze do stycznia 2011 roku.

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta