Reklama

Barbara Hollender poleca nowości na DVD

W wydanym właśnie przez Agorę „Słodkim końcu dnia” Jacek Borcuch opowiada o fikcyjnej polskiej Noblistce, ale też o współczesnej Europie gubiącej dawne wartości i ogarniętej strachem przed „obcym”

Aktualizacja: 26.10.2019 08:00 Publikacja: 26.10.2019 07:57

Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Foto: mat. pras.

Włochy, małe miasteczko Volterra. To tutaj mieszka Maria Linde, polska poetka, laureatka nagrody Nobla. Wolna dusza, lubiąca prowokować. Żona, matka, babcia, która wdaje się w bliską relację z młodszym od niej egipskim imigrantem prowadzącym knajpę w porcie nad morzem, a potem, przyjmując od miasta nagrodę, wygłasza przemówienie, które bulwersuje wszystkich mieszkańców.

„Słodki koniec dnia” jest filmem, który każdy widz może odczytać inaczej. Można w nim dostrzec opowieść o Europie. Sytej i zamożnej. O ludziach, którzy jeżdżą na dobre wakacje, czasem łożą na charytatywne cele, żeby zabić swoje sumienie, ale przecież coś po drodze zgubili. Może dawne elity? Dawne wartości? To również film o Europie, która odczuwa lęk przed „obcym”. O Europie, w której narasta strach przed emigrantami i uchodźcami. W filmie Borcucha emigrantem jest młody Egipcjanin, ale również polska Noblistka, która z niepokojem obserwuje coraz większą codzienną agresję. Ow niepokój jest tym większy, że Linde ma żydowskie korzenie - nosi w sobie ślady Holocaustu, wspomnienie roku 1968, stan wojenny, po którym wyjechała z kraju. Wie, czym pachnie i do czego prowadzi nienawiść.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Film
Nie żyje Diane Keaton. Wybitna aktorka miała 79 lat
Film
Wojna w Ukrainie to wojna o tożsamość narodową. Ratowanie dzieł sztuki
Film
Bartek Pulcyn: Nowa odsłona starego festiwalu
Film
Dlaczego „Franz Kafka” a nie „Chopin, Chopin!”
Film
Nie żyje Patricia Routledge. Serialowa Hiacynta Bukiet zmarła w wieku 96 lat
Reklama
Reklama