Materiał powstał we współpracy z Mercedes-Benz Polska
Elektromobilność to dla Mercedes-Benz od dawna jeden z głównych celów strategicznych, obejmujących nie tylko same pojazdy. Dobrze wyraża to podejście ogłoszona w 2019 roku strategia na rzecz zrównoważonego rozwoju „Ambition39", w myśl której od 2040 roku – dziesięć lat przed terminem wyznaczonym przez porozumienie paryskie – koncern uzyska neutralność węglową nie tylko w zakresie oferowanych samochodów, ale także sposobu ich produkowania. Podejmując tę inicjatywę, pod lupę wzięto cały łańcuch wartości: od działu rozwoju po sieć dostawców, własną produkcję i elektryfikację pojazdów, aż po energię odnawialną w fazie użytkowania pojazdów elektrycznych. Natomiast własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz będą neutralne pod względem emisji CO2 już od 2022 r. Dotyczy to ponad 30 fabryk samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Również od 2022 roku neutralna pod względem emisji CO2 będzie produkcja baterii.
– Zmiany klimatyczne są faktem, a miasta szybko się rozwijają – i będą się rozwijać nadal. Mamy tu do czynienia z dwoma kluczowymi, przeciwstawnymi trendami. Są to z jednej strony rosnące ograniczenia dla pojazdów z konwencjonalnym napędem ze względu na konieczność zmniejszenia emisji CO2, a z drugiej dynamiczny rozwój e-handlu i zapotrzebowania na transport. Naturalnym rozwiązaniem, odpowiadającym na potrzeby zarówno klimatu, jak i gospodarki, jest elektromobilność. Dlatego jako koncern pracujemy nad tym, żeby nasza działalność była możliwie zrównoważona, potrzebują tego nasi klienci i my wszyscy – mówi Thomas Greipel, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Vans w Polsce.
Już dziś Mercedes-Benz Vans jest w stanie odpowiedzieć na rosnące potrzeby klientów flotowych w zakresie elektromobilności dzięki elektrycznym wersjom swoich flagowych modeli dostawczych – eVito i eSprinterowi – do których jeszcze w tym roku dołączy najmniejszy w rodzinie, nowy eCitan. – Lokalnie zeroemisyjne floty to już globalny trend i nasi klienci w coraz większym stopniu go uwzględniają w swoich strategiach. Już teraz widać, że to właśnie firmy flotowe są w awangardzie tych zmian i z nimi prowadzimy najwięcej rozmów – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce.
W 2020 roku w Niemczech firma Amazon, gigant e-handlu, zamówiła 1800 elektrycznych pojazdów dostawczych z gwiazdą – w tym 600 eVito i 1200 eSprinterów, które będą obsługiwać europejskich odbiorców. Obydwa te modele pod względem wyposażenia i zasięgu idealnie nadają się do wymagań branży kurierskiej, przesyłek ekspresowych i paczek w zakresie dostawy towarów tzw. ostatniego kilometra. Dowodzą też, że połączenie lokalnej jazdy bezemisyjnej, przekonujących osiągów, komfortu i niskich kosztów eksploatacji jest realne.