Ocenie podlegał wpływ wdrożenia innowacji na: a) wzrost udziału w rynku, b) obniżenie kosztów działalności, c) zmniejszenie szkodliwego wpływu na środowisko, d) wzrost przychodów ze sprzedaży nowych i znacząco ulepszonych produktów i usług w przychodach ze sprzedaży ogółem, e) wzrost udziału przychodów ze sprzedaży na eksport nowych i znacząco ulepszonych produktów i usług w przychodach ze sprzedaży na eksport, f) efektywność działalności innowacyjnej (nakłady na innowacje porównane z przychodami ze sprzedaży innowacyjnych produktów usług).
4. Skala nowości
W rankingu charakter innowacji oraz źródła innowacji punktowane były odrębnie innowacje ze względu na ich unikalność: a) na skalę świata, b) na skalę kraju, c) na skalę przedsiębiorstwa.
Zasady tworzenia rankingu:
– miejsce w rankingu innowacyjności ustalane było wg sumy punktów uzyskanych we wszystkich obszarach podlegających ocenie,
– ponieważ możliwości wdrażania nowych i ulepszonych rozwiązań do praktyki różnią się istotnie w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, ranking został podzielony na cztery grupy wg kryterium wielkości przedsiębiorstwa. Ocenie innowacyjności podlegały odrębnie: a) mikroprzedsiębiorstwa (do dziewięciu osób zatrudnionych), b) przedsiębiorstwa małe (10 – 49 osób zatrudnionych), c) przedsiębiorstwa średnie (50 – 249 osób zatrudnionych), d) przedsiębiorstwa duże (powyżej 249 osób zatrudnionych).