Jak powstał „Kamerton Innowacyjności 2008”

Aktualizacja: 11.02.2009 12:53 Publikacja: 11.12.2008 01:50

Do badania innowacyjności przedsiębiorstw działających w Polsce i stworzenia rankingu przyjęte zostało założenie (z Oslo Manual, 2005), że innowacja to wprowadzenie do praktyki nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do procesu, produktu (towaru lub usługi), marketingu oraz organizacji.

Kryteria oceny innowacyjności

Przy tworzeniu rankingu ocenie punktowej podlegały:

1. Charakter innowacji

Wdrożone do praktyki w okresie od stycznia 2007 do czerwca 2008 r.: a) innowacje procesowe, b) innowacje produktowe, c) innowacje marketingowe, d) innowacje organizacyjne.

W tej grupie dodatkowo ocenie podlegały:

e) własne rozwiązania opracowane przez i wdrożone do praktyki przedsiębiorstwo, które zostały opatentowane w okresie od stycznia 2007 do czerwca 2008 r. patenty, f) uzyskane w okresie od stycznia 2007 r. do czerwca 20008 r. certyfikaty jakości serii ISO lub inne certyfikaty kluczowe dla działalności przedsiębiorstwa.

2. Źródła innowacji

Sposób, w jaki innowacje powstawały i były wdrażane do praktyki: samodzielnie czy we współpracy z innymi podmiotami.

3. Efekty wdrożeń nowości do praktyki

Uzyskane w okresie od stycznia 2007 r. do grudnia 2008 r. efekty wdrożonych do praktyki nowości (procesowych, produktowych, marketingowych i organizacyjnych), uzyskanych patentów oraz certyfikatów.

Ocenie podlegał wpływ wdrożenia innowacji na: a) wzrost udziału w rynku, b) obniżenie kosztów działalności, c) zmniejszenie szkodliwego wpływu na środowisko, d) wzrost przychodów ze sprzedaży nowych i znacząco ulepszonych produktów i usług w przychodach ze sprzedaży ogółem, e) wzrost udziału przychodów ze sprzedaży na eksport nowych i znacząco ulepszonych produktów i usług w przychodach ze sprzedaży na eksport, f) efektywność działalności innowacyjnej (nakłady na innowacje porównane z przychodami ze sprzedaży innowacyjnych produktów usług).

4. Skala nowości

W rankingu charakter innowacji oraz źródła innowacji punktowane były odrębnie innowacje ze względu na ich unikalność: a) na skalę świata, b) na skalę kraju, c) na skalę przedsiębiorstwa.

Zasady tworzenia rankingu:

– miejsce w rankingu innowacyjności ustalane było wg sumy punktów uzyskanych we wszystkich obszarach podlegających ocenie,

– ponieważ możliwości wdrażania nowych i ulepszonych rozwiązań do praktyki różnią się istotnie w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, ranking został podzielony na cztery grupy wg kryterium wielkości przedsiębiorstwa. Ocenie innowacyjności podlegały odrębnie: a) mikroprzedsiębiorstwa (do dziewięciu osób zatrudnionych), b) przedsiębiorstwa małe (10 – 49 osób zatrudnionych), c) przedsiębiorstwa średnie (50 – 249 osób zatrudnionych), d) przedsiębiorstwa duże (powyżej 249 osób zatrudnionych).

3) Utworzone zostały również cztery podrankingi według charakteru innowacji – innowacje procesowe, produktowe, marketingowe i organizacyjne.Podrankingi te zostały stworzone poprzez zsumowanie punktów uzyskanych odrębnie – za dany rodzaj innowacji przez każde biorące udział w rankingu przedsiębiorstwo. Oznacza to, że przedsiębiorstwa, które uzyskały łącznie za wszystkie kryteria bardzo dużo punktów i plasują się w rankingu na wysokich pozycjach, w poszczególnych podrankingach tworzonych wg charakteru innowacji mogą się znajdować na niższych pozycjach, ponieważ na sumę ich punktów wpływ także uzyskane patenty, certyfikaty, źródła innowacji oraz uzyskane efekty.

b) Podranking wg kryterium wykorzystania funduszy unijnych.Podranking wg kryterium wykorzystania funduszy unijnych powstał z wyodrębnienia z głównych czterech rankingów (mikroprzedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa małe, średnie i duże) tych przedsiębiorstw, które we wdrażaniu nowości do praktyki skorzystały z funduszy unijnych. O miejscu w podrankingu decyduje zaś liczba uzyskanych punktów za wszystkie oceniane elementy: charakter innowacji, źródła innowacji, efekty wdrożeń nowości do praktyki oraz skala innowacji.

Do badania innowacyjności przedsiębiorstw działających w Polsce i stworzenia rankingu przyjęte zostało założenie (z Oslo Manual, 2005), że innowacja to wprowadzenie do praktyki nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do procesu, produktu (towaru lub usługi), marketingu oraz organizacji.

Kryteria oceny innowacyjności

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy