Rok osiągnięć i obaw

Organizatorzy targów kończą ten rok z dobrymi wynikami. Niepokoją się jednak o przyszłość. Boją się, że kryzys finansowy może zahamować rozwój ich firm

Aktualizacja: 16.12.2008 06:19 Publikacja: 16.12.2008 02:33

Udział największych organizatorów w rynku imprez targowych w Polsce

Udział największych organizatorów w rynku imprez targowych w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Dobra koniunktura gospodarcza Polski w ostatnich latach i stopniowa poprawa kondycji przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych wpłynęły na ożywienie rynku targowego. Firmy zwiększyły w tym roku wydatki na promocję, w tym także na udział w imprezach wystawienniczych. Ostateczne wyniki znane będą wprawdzie dopiero za kilka miesięcy, ale według wstępnych danych Polskiej Izby Przemysłu Targowego w 235 imprezach zorganizowanych w tym roku w Polsce przez 20 członków Izby wzięło udział ok. 31,4 tys. wystawców. Wiele targów przygotowało także kilkudziesięciu organizatorów niezrzeszonych w Izbie, ale w tym przypadku dokładnych statystyk nie ma.

– W tym roku organizatorzy skupieni w PIPT sprzedali o około 11 proc. powierzchni wystawowej więcej niż w wyjątkowo dobrym dla tego rynku roku 2007. Liczba wystawców wzrosła o 4 proc. Jest to dobry wynik również na tle dokonań organizacji targowych w innych krajach europejskich – twierdzi Bogdan Zalewski, prezes PIPT.

[srodtytul]Symptomy kryzysu[/srodtytul]

Organizatorzy targów obawiają się jednak o przyszłość. Światowy kryzys finansowy może zastopować szybki w ostatnich latach rozwój usług targowych. Pewne tego symptomy są już widoczne – spada zainteresowanie targami nieruchomości, które jeszcze w początkach tego roku przeżywały rozkwit.

– Liczymy, że wystawcy nadal będą zainteresowani udziałem w targach – mówi Przemysław Trawa, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich. Także w czasie słabej koniunktury to dobry sposób na pozyskanie nowych klientów i rynków zbytu. Poza tym udział w tych imprezach zaplanowany jest w budżetach firm ze sporym wyprzedzeniem, więc rok 2009 nie powinien być wyraźnie gorszy. W każdym razie – jak dotąd – wystawcy nie wycofują zgłoszeń na przyszły rok.

Podobnego zdania są inni organizatorzy. – Firmy będą cięły wydatki na reklamę, ale targi pozostają jedną z najtańszych form promowania się i zdobywania klientów – podkreśla Jacek Oryl, prezes Murator Expo. Organizatorzy szukają przy tym własnych recept na walkę ze skutkami kryzysu. – Wprowadzamy nowe tematy czy atrakcyjniejsze formuły dla ekspozycji już w Polsce organizowanych, a wydarzenia towarzyszące adresujemy do precyzyjnie określonych grup odbiorców – podkreśla Tomasza Raczyński, prezes Kolportera Expo.

Aby radzić sobie ze spodziewanymi trudnościami, organizatorzy planują np. łączyć targi mieszkaniowe z imprezami o zbliżonej branży, m.in. wyposażenia wnętrz. Ekspozycjom coraz częściej towarzyszą też rozmaite spotkania i seminaria.

[srodtytul]Czołówka bez zmian[/srodtytul]

Liderami w Polsce są organizatorzy targów z Poznania i Kielc. Do firm, które wynajęły w 2008 r. największą powierzchnię, należą poza tym Targi w Krakowie, Międzynarodowe Targi Polska i Murator Expo. – Na pierwszą piątkę przypada 81 proc. sprzedanej powierzchni – podaje Marzenna Łukaszewicz, dyrektor biura PIPT.

U większości członków Izby tegoroczny wskaźnik był wyższy od zeszłorocznego. Duża w tym zasługa samych organizatorów, którzy potrafili lepiej dostosować ofertę do oczekiwań klientów. Jednak organizatorzy, z niewielkimi wyjątkami, nie podają konkretnych danych dotyczących wyników finansowych spodziewanych w 2008 r. Jedynie spółka Kolporter Expo poinformowała, że zakończy pierwszy rok działalności ponaddwumilionowym zyskiem, przy obrocie przekraczającym 15 mln zł.

Targi w Krakowie liczą na 20- proc. wzrost zysku w stosunku do 2007 r. Inni wymieniają wskaźniki, które świadczą o większej sprzedaży powierzchni pod ekspozycję lub o liczniejszym udziale przedsiębiorstw i zwiedzających. Targi Kielce mówią o 22-proc. zwiększeniu sprzedaży powierzchni i o 14-proc. liczby wystawców. Na Międzynarodowych Targach Poznańskich wynajęto o 16 proc. więcej powierzchni. Liczba uczestników wzrosła w tym czasie o prawie 15 proc.

Murator Expo deklaruje, że w 2008 r. we wszystkich targach mieszkaniowych wzięło udział o 50 proc. więcej firm niż w roku poprzednim.

[srodtytul]Pytania o przyszłość[/srodtytul]

Organizatorzy przewidują w 2009 r. co najmniej utrzymanie przez swoje firmy dotychczasowej pozycji na rynku, niektóre liczą na więcej. – Planujemy wzrost sprzedaży powierzchni o 20 – 25 proc. – mówi Piotr Kubica, prezes Międzynarodowych Targów Katowickich. – Chociaż zdajemy sobie sprawę, że nie będzie to proste, w sytuacji gdy firmy mogą ograniczać budżety promocyjne.

– Dobre targi, tak jak inne uznane produkty, będą się cieszyć powodzeniem, bo w czasach trudnych wybieramy znane rozwiązania, a nie eksperymenty – podkreśla Bogdan Zalewski, prezes PIPT. – Jeśli firmy zaczną oszczędzać na wydatkach marketingowych, redukcje dotkną głównie nowych lub mniej renomowanych targów.

[link=http://www.rp.pl/artykul/234567.html]Kalendarz targowy na 2009 r. [/link]

Dobra koniunktura gospodarcza Polski w ostatnich latach i stopniowa poprawa kondycji przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych wpłynęły na ożywienie rynku targowego. Firmy zwiększyły w tym roku wydatki na promocję, w tym także na udział w imprezach wystawienniczych. Ostateczne wyniki znane będą wprawdzie dopiero za kilka miesięcy, ale według wstępnych danych Polskiej Izby Przemysłu Targowego w 235 imprezach zorganizowanych w tym roku w Polsce przez 20 członków Izby wzięło udział ok. 31,4 tys. wystawców. Wiele targów przygotowało także kilkudziesięciu organizatorów niezrzeszonych w Izbie, ale w tym przypadku dokładnych statystyk nie ma.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy