Kabriolet z limitowanej serii

Rozmowa z Jerzym Kossowskim, redaktorem naczelnym "Automobilisty"

Publikacja: 13.08.2009 01:50

Jerzy Kossowski, redaktor naczelny „Automobilisty”

Jerzy Kossowski, redaktor naczelny „Automobilisty”

Foto: Fotorzepa, Piotr Cegłowski PC Piotr Cegłowski

[b]Rz: Podobno najwięcej można zyskać, kupując nietypowe auto wyprodukowane 20 lat temu.[/b]

Jerzy Kossowski: Gorąco do tego zachęcam. Nie warto jednak kupować samochodów typowych, produkowanych w setkach tysięcy egzemplarzy. Duże szanse na znaczący wzrost wartości mają kabriolety i auta sportowe znakomitych marek, najlepiej z limitowanych serii.

[b]Jest jednak pewien minus. Każde, nawet niesprawne, auto musi mieć OC.[/b]

Obowiązujące u nas przepisy są niezbyt łaskawe dla miłośników motoryzacji. Nie wolno np. samodzielnie rozebrać pojazdu na części, żeby użyć ich przy remoncie innego egzemplarza. Rozbiórkę może przeprowadzić tylko licencjonowana firma. Najczęściej więc przywozi się „dawcę” z zagranicy i nie rejestruje się go w Polsce. Ma to zasadniczy minus – oleje i inne płyny, które powinny być utylizowane, z reguły są wylewane do ścieku.

[b]Na jakie marki należy zwrócić uwagę?[/b]

Reguła jest prosta: pojazd, który był bardzo drogi, także po latach ma wysoką cenę. Dlatego zamiast na popularnych volkswagenach, lepiej się skoncentrować na porsche, jaguarach czy nietypowych mercedesach. Warto pamiętać, że koszt remontu auta o niewielkiej wartości może być podobny do kosztu renowacji niezwykle cennego samochodu.

[b]Jaka jest definicja youngtimera?[/b]

Najprościej mówiąc, jest to samochód, który wychodzi z normalnej eksploatacji, ale nie jest jeszcze dostatecznie wiekowy, żeby zaliczyć go do grona oldtimerów. W większości krajów granica wieku to 25 lat, w Niemczech – 30 lat. Trudno to jednak określić precyzyjnie. Na przykład mercedes W123 w Niemczech jest zaliczany do aut kolekcjonerskich, a u nas sporo takich samochodów służy jako taksówki.

[b]Niektóre youngtimery są bardzo drogie.[/b]

Dotyczy to rzadkich i poszukiwanych modeli. U naszych zachodnich sąsiadów na złom trafiło wiele ciekawych egzemplarzy z powodu premii wrakowej. Za złomowanie starego auta można było otrzymać 2,5 tys. euro.

[b]Jakie cechy, oprócz unikalności, powinien mieć youngtimer kupowany z myślą o inwestycji?[/b]

Szczególnie ważny jest stan techniczny. Wydając więcej na auto w doskonałym stanie, zaoszczędzimy na kosztach remontu. Ceny niektórych części zamiennych są niezwykle wysokie, a o znalezieniu ich na złomowisku nawet nie ma co marzyć. Samochód, który ma wszystkie oryginalne elementy i podniszczony fabryczny lakier, jest znacznie ciekawszy z kolekcjonerskiego punktu widzenia niż pojazd poddany generalnej renowacji.

[b]Dlaczego youngtimery są często znacznie droższe niż porównywalne oldtimery?[/b]

Bo można ich używać nawet na co dzień, narażając się oczywiście na wysokie wydatki związane z eksploatacją i naprawami. Natomiast sędziwe oldtimery na większość imprez wożone są na lawetach.

[b]Jak na tle cennych zagranicznych aut prezentują się dzieła rodzimej motoryzacji?[/b]

Pięknie utrzymane fiaty 126p osiągają ceny 7 – 8 tys. zł. W porównaniu z kabrioletami za setki tysięcy euro to niewiele. Dużym zainteresowaniem cieszą się też samochody wytwarzane w bloku socjalistycznym. Wartburg w wersji kabrio kosztuje dziś kilkanaście tysięcy euro. Szczególnie wysoko cenione są czeskie tatry. Działa sporo klubów miłośników tej marki, nawet w Wielkiej Brytanii. O rosyjskich wołgach napisano już kilka książek.

[b]A co z autami ciężarowymi i autobusami?[/b]

Obawiam się, że ocaleją tylko nieliczne egzemplarze o charakterze muzealnym. W dodatku potencjalnych kolekcjonerów odstraszają nieżyciowe przepisy. Za tego rodzaju pojazdy trzeba zapłacić nie tylko OC, ale też podatek od środków transportowych.

[i]rozmawiał Piotr Cegłowski[/i]

[b]Rz: Podobno najwięcej można zyskać, kupując nietypowe auto wyprodukowane 20 lat temu.[/b]

Jerzy Kossowski: Gorąco do tego zachęcam. Nie warto jednak kupować samochodów typowych, produkowanych w setkach tysięcy egzemplarzy. Duże szanse na znaczący wzrost wartości mają kabriolety i auta sportowe znakomitych marek, najlepiej z limitowanych serii.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy