Niższy zysk wynikający ze znacznego spadku popytu na usługi hotelarskie zmusił największą światową sieć hotelową, francuski Accor, do rozważenia podziału biznesu na sieć hotelową i usługi przedpłacone – joint venture z MasterCard.
Ta decyzja przyniosła wczoraj wzrost kursu akcji Accoru o 5,73 proc., do 37,01 euro za akcję. Był to jeden z najwyższych wzrostów na giełdzie paryskiej. Zdaniem analityków podział na dwa modele biznesowe jest dobrym pomysłem, bo przyspieszy wzrost obydwu części.
Zysk spółki spadł o 44,5 proc., do 182 mln euro, podczas gdy prognoza na cały rok wynosi 400 – 450 mln euro. Rok ubiegły Accor zakończył 875 mln euro zysku.
Accor ma zarówno obiekty luksusowe (Sofitel), jak i tanie (Ibis). Jest właścicielem m.in. polskiego Orbisu. Teraz zapowiada kolejną serię cięcia kosztów, dzięki czemu chce oszczędzić 120 – 150 mln euro. Francuska spółka w tym roku sprzedała 4 proc. udziałów w Club Mediterannee. Nabywcą był Credit Agricole.
[i] — afp, reuters[/i]