W 2010 roku najbardziej atrakcyjnym regionem dla inwestorów zagranicznych są Chiny. W najnowszym raporcie firmy Ernst & Young „European attractiveness survey” zyskały 39 proc. wskazań wśród 814 ankietowanych menedżerów odpowiedzialnych za decyzje inwestycyjne w międzynarodowych przedsiębiorstwach i wróciły na pozycję lidera, z której wypadły w roku 2008. Na drugim miejscu znalazła się Europa Zachodnia – 38 proc. wskazań, natomiast na trzecim Europa Środkowo-Wschodnia – 24 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się Indie i Ameryka Północna – po 22 proc. wskazań, a po nich Brazylia – 12 proc.
[wyimek]125 tys. miejsc pracy dały Europie nowe inwestycje zagraniczne w 2009 r.[/wyimek]
Choć w Europie Zachodniej trudno o wysokie wskaźniki wzrostu czy konkurencyjne wobec państw Europy Wschodniej koszty, to autorzy raportu nie pozostawiają wątpliwości: zachodnia część kontynentu nadal pozostaje bastionem stabilnej gospodarki, dobrego wykształcenia i wiarygodnej infrastruktury. Postrzegana jest także jako źródło wysokiej jakości produktów. Europa Środkowo-Wschodnia, która w tym roku straciła 15 punktów jako potencjalna lokalizacja inwestycji, doceniana była za stabilność gospodarczą przed wybuchem kryzysu. Ale teraz inwestorów powstrzymują utrzymujące się w regionie nadwyżki produkcyjne i zachwiane finanse części gospodarek.
Liczba inwestycji spadła na całym kontynencie. W ubiegłym roku w Europie zadeklarowano 3303 nowe projekty, co oznacza spadek o 11 proc. wobec roku 2008. Pogłębił się także trend spadkowy w liczbie nowo tworzonych miejsc pracy: łączna liczba takich etatów zmalała do poziomu 124,9 tys., przy czym w Europie Zachodniej skurczyła się o 18 proc, a w Środkowo-Wschodniej o 14 proc.
Jakie branże tworzyły ich najwięcej? W zachodniej Europie liderem jest motoryzacja, w której w 2009 roku powstało 6158 nowych etatów, o prawie 300 więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazły się usługi biznesowe, choć tu nastąpił blisko 50-procentowy spadek. Znacznie skurczyła się także liczba miejsc pracy tworzona w IT, przemyśle maszynowym, farmaceutycznym, elektrycznym i usługach transportowych.