Rpkom.pl rozmowa Zbigniew Kuczerowski Alcatel Lucent

LTE i aplikacje związane z lokalizacją są bardzo obiecujące. VDSL może być w pewnych warunkach ekwiwalentem rozwiązań światłowodowych, a GPON przyszłością technologii dostępowych - mówi w rozmowie z rpkom.pl Zbigniew Kuczerowski, dyrektor departamentu techniki i rozwoju biznesu w Alcatel Lucent Polska.

Aktualizacja: 27.07.2010 18:24 Publikacja: 27.07.2010 10:16

Rpkom.pl rozmowa Zbigniew Kuczerowski Alcatel Lucent

Foto: Alcatel-Lucent

[b]rpkom.pl - Jakiś czas temu Alcatel Lucent ogłosił strategię [i]application enablement[/i]. Na czym ona polega?[/b]

[b]Zbigniew Kuczerowski, technical sales director w Alcatel Lucent Polska: [/b]- To strategia tworzenia ułatwień technicznych, które pozwolą szerokiej grupie twórców aplikacji wykorzystać możliwości i zasoby sieci telekomunikacyjnych, między innymi takie jak lokalizacja, informacja o dostępności czy powiadomienia SMS. Dzięki tym mechanizmom można znacząco rozszerzyć funkcjonalność aplikacji internetowych w zakresie mobilności. Podam przykład jednego z rozwiązań. Jesteśmy usatysfakcjonowani posiłkiem w restauracji i chcemy ją zarekomendować znajomym z portalu społecznościowego. Wpisujemy odpowiedni komentarz przy pomocy telefonu komórkowego i każdy z listy znajomych, kto znajdzie się w pobliżu tej restauracji w okresie np. 2 miesięcy, dostanie SMS’a z naszą rekomendacją. Udostępnienie funkcjonalności sieci komórkowej (lokalizacja, obecność, powiadomienia SMS) twórcom internetowym umożliwia platforma Open API Service. Dzięki niej operatorzy mogą w bezpieczny sposób sprzedawać zasoby swojej sieci natomiast twórcy aplikacji rozbudowywać oprogramowanie o nowe funkcjonalności, działające w różnych sieciach, bez koncentrowania się na szczegółach technicznych czy zastanawiania się, do której sieci należy użytkownik. Oprócz wzbogacenia oferty usługowej dla abonentów, Application Enablement otwiera przed operatorami nowe źródła przychodu, związane z dostarczaniem spersonalizowanych treści reklamowych, pobieraniem opłat za wykorzystanie zasobów sieci oraz wpływami z nowych modeli biznesowych, polegających np. na współdzieleniu zysków ze sprzedaży i popularyzacji aplikacji z jej developerem..

[b]Jak wasi klienci reagują na tak wyrafinowane produkty? Jest zainteresowanie?[/b]

- Zainteresowanie aplikacjami jest duże, zwłaszcza tymi łatwymi do skomercjalizowania, jak usługa wyświetlania reklam skojarzonych z lokalizacją. Chodzi np. o ekrany umieszczone w autobusach czy taksówkach, które pokazują reklamy tematycznie związane z otoczeniem przemieszczającego się pojazdu.

[b]- Nowe trendy to jedno, ale jak wygląda np. sprzedaż sprzętu GSM? Odkładamy go już na półkę?[/b]

- Ta technologia na pewno nie jest [i]passe[/i], ale my koncentrujemy się mocno na technologiach czwartej generacji. Środek ciężkości przesuwamy na LTE. Powodem jest skok jakościowy. Oczywiście, są w Polsce operatorzy, którzy inwestują w rozwiązania bazujące na technologii HSPA+. To dobre posunięcie, które wykorzystuje posiadaną już bazę sprzętową. Wejście w czwartą generację oznacza jednak, że użytkownik końcowy będzie mógł korzystać z kilkukrotnie większej przepływności sieci zapewniającej również małe opóźnienia transmisji. Co więcej, LTE może być dobrym rozwiązaniem nie tylko dla aglomeracji, ale też dla terenów wiejskich, ponieważ korzystanie z tej technologii w pasmach niższych częstotliwości, w sytuacji kiedy na danym obszarze nie ma dużej ilości wymagających klientów, umożliwia oferowanie usług dostępowych równoważnych szerokopasmowym usługom stacjonarnym. Warto też wspomnieć o dzierżawie pasma. Jeśli będziemy mieli jednego czy dwóch operatorów krajowych, będą mogli oni w stosunkowo łatwy sposób udostępniać część swoich zasobów.

[b]- Kiedy ruszą inwestycje w LTE w Polsce?[/b]

- Pierwszych instalacji spodziewałbym się, realistycznie patrząc, pod koniec przyszłego roku. Mam na myśli zaawansowane testy na większych grupach użytkowników. Póki co, operatorzy ostrożnie podchodzą do inwestycji i trudno się im dziwić, ponieważ chcą zdyskontować już wdrożone rozwiązania, czyli np. te, oparte na technice HSPA+.

[b]- Który z operatorów jest najbliżej wprowadzenia LTE w Polsce?[/b]

- Wszyscy operatorzy są mniej więcej na tej samej pozycji, obserwujemy ich zainteresowanie tą technologią. Być może strategią niektórych operatorów będzie przeskok z 3G do 4G z pominięciem rozwiązań pośrednich. Na pewno będzie to pole do popisu dla nowych graczy.

LTE jest technologią komplementarną dla nowoczesnych rozwiązań stacjonarnych, w których jesteśmy obecnie liderem rynku. Myślę tu o systemach xDSL, z przesunięciem w kierunku VDSL2, czyli rozwiązaniach, które w pewnych warunkach mogą być ekwiwalentem dostępu światłowodowego (mówimy przecież o przepływnościach rzędu 50 Mb/s). VDSL, zastosowany razem z techniką FTTN (Fibre To The Node) może być rozwiązaniem ekonomicznym. Rozwój aplikacji sieciowych sprawi jednak, że za jakiś czas operatorzy dostrzegą potrzebę realizacji tak szybkiego dostępu także w sferze mobilnej. Będziemy na ten moment dobrze przygotowani.

[b]- Coraz ważniejsza jest ekologia i energooszczędność sprzętu telekomunikacyjnego. Co w tej sferze macie do zaoferowania? [/b]

- Mamy energooszczędne rozwiązania pasywnego chłodzenia poprzez gąbczaste radiatory montowane na układach scalonych czy też rozwiązania wydajnego i energooszczędnego chłodzenia dla sprzętu telekomunikacyjnego w serwerowniach, tzw. modular cooling. Technologią ekologiczną samą w sobie są systemy optyczne typu GPON (Gigabit Passive Optical Network), bardziej energooszczędne niż np. xDSL. W takiej sieci jak sama nazwa wskazuje obecność elementów aktywnych jest ograniczona.

[b]- W jaki jednak sposób zielone rozwiązania się sprzedają w polskich realiach?[/b]

- Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa, to kwestia np. energooszczędności jest jedną z podstawowych cech, o jakie pytają klienci. Ogólnie rzecz biorąc, obniżenie zużycia energii, jakie umożliwia nasz sprzęt, szacujemy na 20-25 proc. w stosunku do obecnie wykorzystywanych rozwiązań.

[b]- Dziękujemy za rozmowę.[/b]

[b]rpkom.pl - Jakiś czas temu Alcatel Lucent ogłosił strategię [i]application enablement[/i]. Na czym ona polega?[/b]

[b]Zbigniew Kuczerowski, technical sales director w Alcatel Lucent Polska: [/b]- To strategia tworzenia ułatwień technicznych, które pozwolą szerokiej grupie twórców aplikacji wykorzystać możliwości i zasoby sieci telekomunikacyjnych, między innymi takie jak lokalizacja, informacja o dostępności czy powiadomienia SMS. Dzięki tym mechanizmom można znacząco rozszerzyć funkcjonalność aplikacji internetowych w zakresie mobilności. Podam przykład jednego z rozwiązań. Jesteśmy usatysfakcjonowani posiłkiem w restauracji i chcemy ją zarekomendować znajomym z portalu społecznościowego. Wpisujemy odpowiedni komentarz przy pomocy telefonu komórkowego i każdy z listy znajomych, kto znajdzie się w pobliżu tej restauracji w okresie np. 2 miesięcy, dostanie SMS’a z naszą rekomendacją. Udostępnienie funkcjonalności sieci komórkowej (lokalizacja, obecność, powiadomienia SMS) twórcom internetowym umożliwia platforma Open API Service. Dzięki niej operatorzy mogą w bezpieczny sposób sprzedawać zasoby swojej sieci natomiast twórcy aplikacji rozbudowywać oprogramowanie o nowe funkcjonalności, działające w różnych sieciach, bez koncentrowania się na szczegółach technicznych czy zastanawiania się, do której sieci należy użytkownik. Oprócz wzbogacenia oferty usługowej dla abonentów, Application Enablement otwiera przed operatorami nowe źródła przychodu, związane z dostarczaniem spersonalizowanych treści reklamowych, pobieraniem opłat za wykorzystanie zasobów sieci oraz wpływami z nowych modeli biznesowych, polegających np. na współdzieleniu zysków ze sprzedaży i popularyzacji aplikacji z jej developerem..

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy