Reklama
Rozwiń

Portfel zostaw w domu – przyszłość to płatności smartfonem

Płatności mobilne zapewniają nie tylko szybkość i wygodę transakcji. Z punktu widzenia konsumentów kluczowe jest ich bezpieczeństwo - mówi, Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce

Publikacja: 21.05.2020 19:50

Portfel zostaw w domu – przyszłość to płatności smartfonem

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z firmą Visa

Popularność płatności mobilnych w Polsce dynamicznie rośnie. Skąd, Pana zdaniem, bierze się ten entuzjazm?

Adrian Kurowski: Polacy coraz chętniej płacą mobilnie, ponieważ cenią usługi, które są szybkie, wygodne, a przy tym bezpieczne. Do takich można zaliczyć płatności za pomocą smartfona, inteligentnego zegarka lub innego urządzenia z funkcją płatności. Konsument zyskuje w ten sposób szybki i wygodny dostęp do pieniędzy – nawet gdy nie ma przy sobie portfela. Zbliżeniowo, czyli właśnie np. kartą zapisaną w telefonie, możemy płacić we wszystkich terminalach w Polsce1. Eliminując konieczność szukania drobnych i odliczania konkretnej kwoty, oszczędzamy czas swój i sprzedawcy. Ponadto, zapisanie karty w aplikacjach mobilnych takich jak np. Google Pay czy Apple Pay lub na stronie konkretnego sklepu pozwala także cieszyć się zakupami online z poziomu telefonu czy tableta, bez potrzeby stania w kolejkach czy wychodzenia z domu.

Czy płatności mobilne to korzyść bardziej dla konsumenta czy dla sprzedawcy?

Dla obu stron. Przedsiębiorcy także dostrzegają zalety płatności mobilnych. Z naszych badań wynika, że już 2 na 3 sprzedawców woli, gdy klienci płacą kartą lub telefonem, ponieważ dzięki temu mogą obsłużyć ich liczniejsze grono w godzinach szczytu. Dla detalistów, zarówno tych działających stacjonarnie, jak i online, większa liczba akceptowanych sposobów płatności przekłada się również na więcej zrealizowanych transakcji i dostęp do nowych grup klientów.

Co jest zatem kluczowe z perspektywy konsumentów?

Płatności mobilne zapewniają nie tylko szybkość i wygodę transakcji. Z punktu widzenia konsumentów kluczowe jest ich bezpieczeństwo. Na urządzeniach z funkcją płatności nie są przechowywane żadne dane z karty, a każda płatność dokonana za pomocą smartfona, bądź innego urządzenia mobilnego, jest chroniona kilkoma warstwami zabezpieczeń.

Płatności mobilne to jednak nie tylko zakupy w sklepie stacjonarnym, ale coraz częściej online. Dlaczego warto płacić kartą w internecie?

Powodów jest kilka. Po pierwsze, aby płacić w internecie szybko i wygodnie, ale i bezpiecznie, istnieje możliwość zapisania danych karty lub tokenu bazującego na danych karty w sklepie internetowym za pomocą rozwiązania credential-on-file. Pozwala ono internautom na dokonywanie płatności u danego sprzedawcy jednym kliknięciem, co jest szczególnie istotne dla osób, które zakupy robią, używając urządzeń mobilnych. Wkrótce dostępne w Polsce będzie też rozwiązanie „kliknij i zapłać" upraszczające cały proces płatności. Taki jest cel wdrażanej specyfikacji Secure Remote Commerce. Prognozujemy, że rozwiązanie to uprości proces dokonywania zakupu i zwiększy konwersję zakupową po stronie sprzedawcy. Oczywiście nastąpi to z zachowaniem istniejących poziomów bezpieczeństwa, o czym już wspominałem. Warto też pamiętać, że wyłącznie gdy płacimy kartą chroni nas procedura reklamacyjna unikalna dla płatności kartowych, czyli tzw. chargeback. To sposób na potencjalne odzyskanie pieniędzy, gdy nie otrzymaliśmy towarów lub usług, między innymi wtedy, gdy sprzedawca lub dostawca zbankrutował albo zlikwidował swoją działalność. Bank, który wydał kartę, może spróbować odzyskać w naszym imieniu pieniądze z banku danego sprzedawcy.

1. Raport NBP, "Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2019 r.", str. 31

- Materiał powstał we współpracy z firmą Visa

Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu