- W ostatnich latach także towarzystwa sprzedające ubezpieczenia w systemie tradycyjnym zaczęły wdrażać rozwiązania sprawdzone wcześniej przez ubezpieczycieli direct – mówi Marek Baran z Link4. - Daje się to zauważyć m.in. w obszarze likwidacji szkód. Towarzystwa bowiem już prawie w całości zrezygnowały z rozdrobnionej i niezbyt efektywnej ogólnopolskiej sieci stacjonarnych punktów likwidacji szkody, nazywanych oddziałami, przedstawicielstwami, inspektoratami lub centrami likwidacji szkody, na rzecz mobilnych rzeczoznawców, zarządzanych przez jeden centralny zespół likwidatorów wykorzystujący technologie komputerowe.
Największym usprawnieniem jest możliwość likwidacji szkód za pomocą Internetu. Możliwość zgłaszania szkód przez Internet, a tym bardziej pełna likwidacja szkód tą drogą, to dla klientów duże ułatwienie, szczególnie jeśli Internet jest narzędziem, którym posługują się na co dzień. Przede wszystkim można tą drogą kontaktować się z ubezpieczycielem 24 godziny na dobę, 7 dni tygodniu. Likwidacja szkody jest szybsza, gdyż nie trzeba korzystać z przesyłek listowych przy wysyłaniu dokumentów, wystarczy przesłanie za pomocą Internetu skanów dokumentów. Oszczędność czasu jest też przy samym zgłoszeniu szkody, gdyż wypełnienie formularza zgłoszenia szkody nie powinno zająć więcej niż kilka minut.
W przypadku pełnej likwidacji szkód przez Internet klient może także sprawdzać, na jakim etapie znajduje się proces likwidacji szkody, ma wgląd w historię szkody, może sprawdzić, jakich dokumentów towarzystwo potrzebuje i dosłać je drogą elektroniczną.
W PZU klient może m.in. wypełnić formularz zgłoszenia na stronie internetowej firmy, załączyć zdjęcia i dokumenty, śledzić przebieg likwidacji, przejrzeć elektroniczną teczkę szkodową, czy zadać pytanie. System E-szkoda pozwala na likwidację szkody komunikacyjnej, majątkowej i osobowej z ubezpieczeń PZU SA oraz obsługę świadczenia z PZU Życie. Po wskazaniu rodzaju sprawy wystarczy podać podstawowe informacje dotyczące zdarzenia oraz w razie potrzeby załączyć skany dokumentów lub fotografie.
Wypełniony przez klienta formularz trafia automatycznie do Systemu Likwidacji Szkód i Świadczeń PZU i natychmiast inicjuje proces likwidacji szkody. Przy wypełnieniu formularza zgłoszenia szkody na stronie internetowej klient otrzymuje na swój adres e-mail dane do logowania do indywidualnego konta, na którym może sprawdzać postępy w likwidacji. Usługa pozwala na czytanie i pobieranie dokumentów z elektronicznej teczki szkodowej, a także na uzupełnianie niezbędnych w procesie dokumentów drogą elektroniczną. Za pośrednictwem E-szkody klient może zadawać pytania dotyczące jego sprawy. Na życzenie klienta konto może zostać założone na każdym etapie procesu likwidacji szkody.