Przez Internet można zlikwidować szkodę

Coraz więcej ubezpieczycieli wykorzystuje Internet nie tylko do zawierania umów z klientami, ale także do likwidacji szkód

Publikacja: 09.12.2011 09:45

Przez Internet można zlikwidować szkodę

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

- W ostatnich latach także towarzystwa sprzedające ubezpieczenia w systemie tradycyjnym zaczęły wdrażać rozwiązania sprawdzone wcześniej przez ubezpieczycieli direct – mówi Marek Baran z Link4. - Daje się to zauważyć m.in. w obszarze likwidacji szkód. Towarzystwa bowiem już prawie w całości zrezygnowały z rozdrobnionej i niezbyt efektywnej ogólnopolskiej sieci stacjonarnych punktów likwidacji szkody, nazywanych oddziałami, przedstawicielstwami, inspektoratami lub centrami likwidacji szkody, na rzecz mobilnych rzeczoznawców, zarządzanych przez jeden centralny zespół likwidatorów wykorzystujący technologie komputerowe.

Największym usprawnieniem jest możliwość likwidacji szkód za pomocą Internetu. Możliwość zgłaszania szkód przez Internet, a tym bardziej pełna likwidacja szkód tą drogą, to dla klientów duże ułatwienie, szczególnie jeśli Internet jest narzędziem, którym posługują się na co dzień. Przede wszystkim można tą drogą kontaktować się z ubezpieczycielem 24 godziny na dobę, 7 dni tygodniu. Likwidacja szkody jest szybsza, gdyż nie trzeba korzystać z przesyłek listowych przy wysyłaniu dokumentów, wystarczy przesłanie za pomocą Internetu skanów dokumentów. Oszczędność czasu jest też przy samym zgłoszeniu szkody, gdyż wypełnienie formularza zgłoszenia szkody nie powinno zająć więcej niż kilka minut.

W przypadku pełnej likwidacji szkód przez Internet klient może także sprawdzać, na jakim etapie znajduje się proces likwidacji szkody, ma wgląd w historię szkody, może sprawdzić, jakich dokumentów towarzystwo potrzebuje i dosłać je drogą elektroniczną.

W PZU klient może m.in. wypełnić formularz zgłoszenia na stronie internetowej firmy, załączyć zdjęcia i dokumenty, śledzić przebieg likwidacji, przejrzeć elektroniczną teczkę szkodową, czy zadać pytanie. System E-szkoda pozwala na likwidację szkody komunikacyjnej, majątkowej i osobowej z ubezpieczeń PZU SA oraz obsługę świadczenia z PZU Życie. Po wskazaniu rodzaju sprawy wystarczy podać podstawowe informacje dotyczące zdarzenia oraz w razie potrzeby załączyć skany dokumentów lub fotografie.

Wypełniony przez klienta formularz trafia automatycznie do Systemu Likwidacji Szkód i Świadczeń PZU i natychmiast inicjuje proces likwidacji szkody. Przy wypełnieniu formularza zgłoszenia szkody na stronie internetowej klient otrzymuje na swój adres e-mail dane do logowania do indywidualnego konta, na którym może sprawdzać postępy w likwidacji. Usługa pozwala na czytanie i pobieranie dokumentów z elektronicznej teczki szkodowej, a także na uzupełnianie niezbędnych w procesie dokumentów drogą elektroniczną. Za pośrednictwem E-szkody klient może zadawać pytania dotyczące jego sprawy. Na życzenie klienta konto może zostać założone na każdym etapie procesu likwidacji szkody.

PZU wykorzystuje też nowoczesne narzędzia do kontaktu z warsztatami. Do tego służy Platforma Komunikacji Szkodowej (PKS), która wykorzystywana jest do takich czynności, jak wysłanie zlecenia oględzin, informowanie o stanie realizacji zlecenia, wymiana i synchronizacja danych, przesyłanie kalkulacji, dokumentów i zdjęć.

W Ergo Hestii klienci indywidualni, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, mają możliwość zgłaszania szkody przez Internet i monitorowania procesu likwidacji. Służy do tego eKonto, które jest narzędziem do pełnej i kompleksowej obsługi posprzedażowej polis. eKonto umożliwia zgłoszenie szkody z popularnych ryzyk, tj. majątek, komunikacja. Klienci uzyskują wtedy bieżące informacje o statusie szkody aż do otrzymania decyzji. Dzięki Internetowi kontakt z klientem jest szybki i łatwy, a dokumenty szkody można przesyłać w formie elektronicznej. Klienci, w ramach eKonta, mają własną elektroniczną skrzynkę, dzięki której mogą prowadzić korespondencję z towarzystwem ubezpieczeniowym.

- Z naszych doświadczeń wynika, że klienci Ergo Hestii chwalą sobie eKonto, przede wszystkim dlatego, że mają dostęp do konta z każdego miejsca i o każdej porze, mogą on-line obsługiwać swoje ubezpieczenia – mówi Mario Everardo Zamarripa Gonzalez, dyrektor Biura Sprzedaży Direct Ergo Hestii. - Mogą też na bieżąco śledzić postępy w likwidacji szkód, sprawdzić, czy mają opłacone wszystkie składki, zapłacić on-line (kartą kredytową lub przelewem elektronicznym) za polisę. Dzięki eKoncie mogą też bezpośrednio skontaktować się z ekspertami Ergo Hestii.

- Zdajemy sobie sprawę, że Internet jest ważnym kanałem komunikacji z klientem, dlatego intensywnie pracujemy nad uruchomieniem internetowych formularzy do zgłoszeń szkód – mówi Adam Fulneczek, dyrektor Departamentu Strategii Likwidacji Szkód w Warcie.  - Obecnie w znacznej większości komunikacja likwidatora z klientem prowadzona jest pocztą elektroniczną, co znacznie skraca czas komunikacji z klientem. Domeną Warty jest likwidacja telefoniczna szkód, w której decyzja o wypłacie odszkodowania jest podjęta podczas rozmowy telefonicznej z poszkodowanym.

Klienci Liberty Direct mają do dyspozycji tzw. e-konto, poprzez które można monitorować czynności zmierzające do ustalenia wysokości i wypłaty odszkodowania, bezpośrednio kontaktować się z likwidatorem, a także aktualizować swoje dane. System działa podobnie do tych, udostępnianych przez firmy kurierskie, które pozwalają śledzić poszczególne etapy dostarczenia kupionej przesyłki. Poprze e-konto można także uzyskać dostęp do informacji, jakie dokumenty powinny zostać dostarczone ubezpieczycielowi, gdzie można je uzyskać, a następnie, czy zostały przez firmę zweryfikowane.

Dzięki aplikacji każdy ubezpieczony może dowiedzieć się, kiedy zostały zlecone oględziny samochodu oraz czy zapadła decyzja w sprawie wypłaty odszkodowania. Klienci mogą dzięki temu na bieżąco weryfikować czynności wykonywane przez firmę. Poprzez e-konto mogą ponadto zgłosić sprzedaż auta i pobrać wzory dokumentów, takich jak np. oświadczenie o kolizji drogowej.

W Generali można jedynie zgłosić szkodę za pośrednictwem strony www.  Na niej można wypełnić online formularz zgłoszenia szkody, który następnie trafia do likwidacji, gdzie rozpoczyna się tradycyjny proces rozpatrywania roszczenia.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy