Internetowe marki na czele

Wśród firm handlowych najmocniejsze marki mają wirtualni sprzedawcy, choć tradycyjny sektor też trzyma się bardzo dobrze

Publikacja: 15.12.2011 00:08

Internetowe marki na czele

Foto: Archiwum

Nie jest najmniejszym zaskoczeniem, że podobnie jak w latach wcześniejszych najmocniejszą marką w tej kategorii jest Allegro. Serwis aukcyjny zdecydowanie dominuje w handlu elektronicznym. Nie dość, że jest liderem na rynku aukcyjnym, to jeszcze generuje obroty wyższe niż wszystkie sklepy internetowe razem wzięte. W tym roku za pośrednictwem Allegro mają zostać zawarte transakcje za ok. 8,6 mld zł.

Serwis ma też największą liczbę użytkowników. We wrześniu było ich według badania Megapanel PBI/Gemius 10,8 mln. Warto też przypomnieć, że Allegro to dzisiaj cała grupa serwisów internetowych, jak Cokupic.pl, iStore, mojeauto.pl, Oferia, otoDom, otoMoto. Ostatnie nowości to serwis ogłoszeń lokalnych Tablica.pl oraz zajmujący się bardzo modnymi zakupami grupowymi Citeam.pl. W obydwu przypadkach ich rynkowy debiut był głośno reklamowany w różnego typu mediach.

Choć liczba serwisów w ramach grupy rośnie, to perłą w koronie imperium, należącego do południowoafrykańskiego koncernu Naspers, jest portal aukcyjny Allegro.

Działa on nie tylko w Polsce, ale również w takich krajach, jak Białoruś, Bułgaria, Czechy, Kazachstan, Rosja, Słowacja, Ukraina i Węgry. Choć jego pozycja w Polsce jest bardzo mocna, ma ponad 70 proc. rynku aukcji, to nie rezygnuje z dodatkowej promocji swojej działalności. Efekty widać, moc marki wzrosła aż o 46 pkt, do już 554.

Allegro wspierało fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i pomagało w organizacji festiwalu Przystanek Woodstock

Na początku roku ruszył z kolei projekt Salon Wróżby Miłosnej, w ramach którego powstała platforma wideo, gdzie każdy użytkownik mógł otrzymać wróżbę oraz poradę prezentową. Akcja związana byłą z walentynkami, a po obejrzeniu wideo internauta mógł się nim podzielić na Facebooku, Naszej-Klasie, Blipie i Wykopie.

Z kolei latem ruszyła akcja związana z początkiem roku szkolnego. Serwis udostępnił uczniom i rodzicom stronę WWW ze zbiorem nie tylko najważniejszych elementów szkolnej wyprawki, ale także wszystkiego, czego mogą potrzebować dzieci i młodzież w wieku szkolnym.

We wrześniu Allegro rozpoczęło też kampanię reklamową skierowaną do osób zafascynowanych modą. Użytkownicy mogli oglądać stylizacje ubraniowe na sezon jesień/zima 2011, mogli się też dowiedzieć, jakie trendy w modzie dominują. Większość ubrań wykorzystanych w ramach akcji można było kupić na Allegro.

Ostatnim dziełem jest kampania świąteczna zachęcająca do kupowania prezentów w sieci. Poza filmami w telewizji czy sieci w jej ramach zostały wykorzystane pachnące świętami City Lighty w największych miastach w Polsce, komunikaty w prasie, ekrany bankomatów w centrach handlowych, zagłówki foteli kinowych czy działania w mediach społecznościowych.

Przy tak dużej aktywności marketingowej Allegro nie dziwi dystans, który w kategorii mocy dzieli tę markę od kolejnej na liście; różnica w mocy sięga aż 157 pkt. Jednak dla marki, która pojawiła się w tegorocznym zestawieniu na drugim miejscu, to i tak ogromny sukces – to brand internetowego sklepu Neo24.pl. Jego właściciel, firma powiązana z siecią Neonet, jednym z największych na rynku sprzedawców sprzętu elektronicznego, bardzo szybko wszedł do czołówki e-handlu w naszym kraju. I to w zasadzie bez szczególnej promocji. To potwierdza, że firmy internetowe mają w handlu, przynajmniej pod względem mocy swych marek, bardzo dobrą pozycję.

Rynkowy weteran, czyli Agito, mimo problemów finansowych sprzed kilku lat i spadku mocy marki zajmuje wciąż trzecie miejsce. Na czwartej pozycji utrzymał się też Merlin, którego przejęcie przez Empik ostatecznie zostało zablokowane przez UOKiK (ale mówiono o nim dużo, co wzmacniało markę).

Wśród sieci tradycyjnych sklepów najwyżej w zestawieniu uplasował się Royal Collection, mimo mocnego spadku mocy marki – aż o 84 pkt. O 5 pkt z kolei poprawiła swoje notowania Biedronka, najcenniejsza marka z tego segmentu rynku. Nic dziwnego, skoro w jej sklepach codziennie robi zakupy kilka milionów Polaków, a co roku jej logo pojawia się na 200 – 300 nowych placówkach.

Na 15. miejscu w naszym rankingu znalazła się marka Społem znana Polakom od dziesięcioleci. Choć nie powiodły się próby konsolidacji sieci społemowskich sklepów prowadzonej dzisiaj przez wiele niezależnych spółdzielni, to jednak ta marka jest kojarzona przez większość Polaków.

Piotr Mazurkiewicz

Nie jest najmniejszym zaskoczeniem, że podobnie jak w latach wcześniejszych najmocniejszą marką w tej kategorii jest Allegro. Serwis aukcyjny zdecydowanie dominuje w handlu elektronicznym. Nie dość, że jest liderem na rynku aukcyjnym, to jeszcze generuje obroty wyższe niż wszystkie sklepy internetowe razem wzięte. W tym roku za pośrednictwem Allegro mają zostać zawarte transakcje za ok. 8,6 mld zł.

Serwis ma też największą liczbę użytkowników. We wrześniu było ich według badania Megapanel PBI/Gemius 10,8 mln. Warto też przypomnieć, że Allegro to dzisiaj cała grupa serwisów internetowych, jak Cokupic.pl, iStore, mojeauto.pl, Oferia, otoDom, otoMoto. Ostatnie nowości to serwis ogłoszeń lokalnych Tablica.pl oraz zajmujący się bardzo modnymi zakupami grupowymi Citeam.pl. W obydwu przypadkach ich rynkowy debiut był głośno reklamowany w różnego typu mediach.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy