Głos rady
O wyborze zwycięzcy konkursu zadecydowała w głosowaniu Rada Polskich Marek. Tworzą ją szefowie firm właścicieli najcenniejszych krajowych marek o uznanej już tradycji: Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP, Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, Andrzej Klesyk, prezes PZU, Tomasz Sucha?ski, dyrektor generalny sieci Biedronka, Jolanta Wiśniewska, wiceprezes Polskiego Radia, i Jerzy Mazgaj, przewodniczący rady nadzorczej Vistula Group, do której należą m.in. marki Wólczanka i W. Kruk.
Zgodnie z jej ustaleniami w konkursie nie mogły brać udziału znaki towarowe należące do firm reprezentowanych w radzie.
Liczba 15 kandydatów, którzy wystartowali w pierwszej edycji konkursu, nie jest duża. Chętnych było nieco więcej, ale nie uwzględnialiśmy brandów, które kierują się wyłącznie do odbiorców biznesowych (nie są więc markami konsumenckimi), ani tych, które nie zgodziły się ujawnić swych danych finansowych.
Rada Polskich Marek wybrała młodą markę sukcesu spośród 15 zgłoszonych do konkursu kandydatów, którzy zgodnie z regulaminem podali swe dane finansowe, w tym wysokość przychodów i zysku netto w ostatnich dwóch latach. Chcieliśmy wybrać marki, co do których mamy przekonanie, że poradzą sobie na coraz trudniejszym rynku w 2012 roku ze względu na swoją stabilną sytuację finansową czy pozytywne postrzeganie przez klientów podkreślał Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.
Opinie konsumentów
W swej ocenie Rada brała pod uwagę wyniki badania opinii konsumentów, które na zlecenie „Rzeczpospolitej" przeprowadziła firma MillwardBrown SMG/KRC. Badano tam m.in. spontaniczną znajomość marki (gdy ankietowany sam wylicza znane sobie brandy w danej branży), znajomość wspomaganą (gdy uczestnik badania wskazuje marki na liście). Sprawdzaliśmy też, jaki odsetek Polaków skorzystał kiedykolwiek z produktu bądź też usługi sygnowanej daną marką, pytając ich dodatkowo o chęć jej zakupu w przyszłości i gotowość do polecenia jej innym.
Rada nie miała łatwego zadania, wybierając zwycięzcę spośród marek reprezentujących bardzo różne i trudne do porównania kategorie i bardzo różne firmy. Podczas finałowego posiedzenia członkowie rady zdecydowali, że preferencje w tegorocznym konkursie będą miały marki utworzone przez krajowe firmy, które nie mogły liczyć na wsparcie zamożnych, doświadczonych w kreowaniu marek inwestorów i krok po kroku budowały swą pozycję, ucząc się często na własnych błędach.