"Rz": Czy Polska jest gotowa na płatności mobilne?
Anthony Hicks:
Tak, jest gotowa. Świadczy o tym wysoka penetracja smartfonów, szerokie zastosowanie płatności zbliżeniowych oraz szybka adopcja technologicznych nowinek przez konsumentów. Brakuje jednak standardu, rozwiązania, które będzie działało na szeroką skalę, wspieranego przez banki, instytucje kartowe i telekomy. Do czasu porozumienia się tych organizacji będziemy widzieć różnej skali testy i próby rozwiązań płatności mobilnych przez pojedynczych graczy.
Czy możliwe jest, aby płatności mobilne i e-portfele wkrótce zastąpiły karty płatnicze?
Z mojego punktu widzenia – tak. Powód? Cyfrowe portfele takie jak PayPay skupiają wszystkie kardy debetowe, kredytowe i szczegóły rachunków bankowych. Widzimy, że klienci coraz chętniej korzystają z e-portfeli, zamiast wklepywać szczegóły swoich kart kredytowych na stronach internetowych lub w aplikacjach mobilnych, za pośrednictwem których wykonywana jest transakcja. Klienci będą poszukiwać coraz szybszych i bezpieczniejszych sposobów płacenia, takich które ograniczą potencjalne nieporozumienia przy kasie. Wyzwaniem dla twórców aplikacji mobilnych będzie ograniczenie do minimum ilości danych wymaganych przez aplikację do zrealizowania usługi. Np. po co prosić klienta o tworzenie loginu i hasła, skoro może on użyć do tego celu swojego konta użytkownika z Facebooka lub PayPala.