Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosną kary za brak polisy OC

Za brak obowiązkowego motoryzacyjnego ubezpieczenia OC w przyszłym roku właściciel auta zapłaci 3,2 tys. zł. To o prawie 7 proc. więcej niż obecnie

Publikacja: 26.11.2012 11:20

Rosną kary za brak polisy OC

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Właściciele pojazdów w Polsce płacą rocznie ponad 10 mln złotych kar, tylko za to, że nie wykupili tej polisy. - Obowiązek ubezpieczenia dotyczy właścicieli wszystkich pojazdów podlegających rejestracji, niezależnie od tego, czy pojazd stoi w warsztacie, w garażu, nie ma kół, czy z innego powodu. Jeżeli jest zarejestrowany, musi być wykupione ubezpieczenie OC i to w ściśle określonym terminie – przypomina Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Polisa OC to nie jest kolejny podatek, ale realna ochrona przed finansowymi skutkami spowodowanego wypadku. To z tego ubezpieczenia bowiem wypłacane są odszkodowania ofiarom wypadku, spowodowanego przez dany pojazd – wyjaśnia.

Od nowego roku więcej zapłacą też jeżdżący bez polisy kierowcy ciężarówek - pełna kara wyniesie 4,8 tys. zł. Jeżeli właściciel pojazdu nie będzie miał ubezpieczenia tylko przez kilka dni zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni  - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej

Jazda bez polisy jest dla kierowców coraz trudniejsza. Częściej ten obowiązek kontroluje policja i wydziały komunikacji. Uruchomienie w marcu zeszłego roku przez UFG największej w Polsce bazy danych polis komunikacyjnych spowodowało, że wykrycie braku OC jest możliwe również bez kontroli drogowej. W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku liczba zawiadomień o braku OC napływających do UFG od policji i wydziałów komunikacji wzrosła odpowiednio o 30 i 60 proc. – Nie wszystkie jednak zawiadomienia skutkują nałożeniem kary. Często kierujący pojazdem nie ma przy sobie dowodu potwierdzającego aktualne ubezpieczenie i naraża się tylko na 50 złotowy mandat. Należy jednak mieć świadomość coraz częstszych kontroli – wyjaśnia Hubert Stoklas.

Dlaczego kierowcy nie wykupują OC?

W bazie polis UFG znajduje się już ponad 200 milionów rekordów o wszystkich sprzedanych ubezpieczeniach OC i autocasco, również w latach poprzednich. W połowie roku Fundusz uruchomił tzw. wirtualnego policjanta pozwalającego na wykrycie braku OC bez kontroli drogowej. Nowe narzędzie informatyczne wykrywa przerwy w ubezpieczeniu danego pojazdu i stałe monitoruje bazę polis OC pod tym kątem. W ten sposób jeżeli nieubezpieczony pojazd nie zostanie wykryty podczas kontroli drogowej, zrobi to system komputerowy Funduszu. Bieżące zapełnienie bazy w zakresie komunikacyjnego OC sięga 98 procent. Ubezpieczyciele zobowiązani są - w ciągu maksymalnie 14 dni licząc od daty jej sprzedaży przesłać do UFG informacje o polisie.

Reklama
Reklama

Fundusz szacuje, że dziś po polskich drogach porusza się około 250 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują około 5,5 tysiąca wypadków (łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami), co kosztuje innych właścicieli samochodów ponad 52 miliony złotych.

Właściciele pojazdów w Polsce płacą rocznie ponad 10 mln złotych kar, tylko za to, że nie wykupili tej polisy. - Obowiązek ubezpieczenia dotyczy właścicieli wszystkich pojazdów podlegających rejestracji, niezależnie od tego, czy pojazd stoi w warsztacie, w garażu, nie ma kół, czy z innego powodu. Jeżeli jest zarejestrowany, musi być wykupione ubezpieczenie OC i to w ściśle określonym terminie – przypomina Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Polisa OC to nie jest kolejny podatek, ale realna ochrona przed finansowymi skutkami spowodowanego wypadku. To z tego ubezpieczenia bowiem wypłacane są odszkodowania ofiarom wypadku, spowodowanego przez dany pojazd – wyjaśnia.

Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama