Nie ma mocnych na Allegro

Aukcyjny potentat to nie tylko lider sprzedaży internetowej, ale również najmocniejsza od lat marka w kategorii handel

Publikacja: 19.12.2012 00:26

Choć brand czołowego aukcyjnego serwisu już dawno zdystansował rywali, to wciąż powiększa swą przewagę nad konkurentami. Moc marki Allegro w ciągu roku wzrosła aż o 98 pkt, najwięcej w handlu. Jego przewaga nad zajmującym drugą pozycję Merlinem wynosi aż 186 pkt i w żadnej innej kategorii nie widać tak dużej przewagi lidera.

Allegro to już od dawna nie tylko serwis aukcyjny, ale cała grupa różnego typu przedsięwzięć internetowych. Należą do niej e-sklep Agito, porównywarka cenowa Ceneo, serwis Bankier.pl, klub zakupowy Fashion Days, serwis zakupów grupowych Citeam.pl i serwisy ogłoszeniowe otoDom.pl, otoAuto.pl czy Tablica.pl. Także popularny operator płatności PayU należy do grupy Allegro, która obecnie zarządza 75 serwisami w 17 krajach na trzech kontynentach.

Według badania Megapanel PBI/Gemius w październiku grupa Allegro miała w Polsce 11,1 mln użytkowników, co dawało jej ósmą pozycję wśród najczęściej odwiedzanych grup witryn w Polsce. Sama domena Allegro.pl miała ich w tym okresie 10,3 mln, a porównywarka Ceneo 4,6 mln.

Ponad 50 proc. e-handlu w Polsce odbywa się właśnie za pośrednictwem Allegro. Choć marka jest wciąż kojarzona głównie z aukcjami, to coraz większa ich część odbywa się w systemie „kup teraz" po z góry ustalonej cenie. Sprzedawcami zwykle nie są osoby fizyczne, ale sklepy internetowe.

Mimo bardzo silnej pozycji na rynku Allegro wciąż inwestuje w swoją flagową markę. Wśród tych inwestycji jest np. cykl szkoleń w ramach akademii Allegro, przeznaczonych dla osób działających albo pragnących rozpocząć działalność w handlu internetowym.

Firma regularnie przeprowadza także kampanie reklamowe – zarówno w okresach zwiększonego zainteresowania e-handlem (jak choćby przed świętami), ale nie tylko. Ogółem za pośrednictwem serwisu Allegro w 2011 r. zostały zrealizowane transakcje o wartości 8,6 mld zł, o 1 mld zł więcej niż rok wcześniej.

Powrót do gry

Wiceliderem kategorii jest dobrze znany i posiadający grono stałych klientów sklep Merlin.pl. Moc tej marki wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem o 90 pkt, co jest także drugim najlepszym wynikiem w tej kategorii. Merlin najwyraźniej wraca do gry – firmę chciał przejąć Empik, ale ostatecznie transakcja została zablokowana przez UOKiK. Mimo to długie oczekiwanie na decyzję spowodowało na rok zatrzymanie prac nad nowymi projektami i sprowadziło się do oddania części rynku konkurentom.

Teraz firma znów wprowadza do sprzedaży kolejne kategorie, aby nie skupiać się tylko na branży książek, muzyki i filmów, z którą jest najmocniej kojarzona. Rozwija także sieć punktów osobistego odbioru towarów przez klientów, którzy nie chcą płacić za dostawę. Są to zarówno własne lokale, jak i paczkomaty InPost czy część punktów firmy Mail Boxes.

Jak zapowiadała w „Rz" prezes Anna Bogdańska, duże zmiany choćby w wyglądzie strony i poszerzenie dostępnych funkcji zaplanowane są na początek 2013, co powinno pomóc w dalszym wzmocnieniu marki Merlin.pl.

Podium zamyka Neo24, firmująca internetową odnogę sieci sklepów ze sprzętem elektronicznym Neonet. Marka dopiero rok temu pojawiła się w rankingu i nadal poprawia swoje wskaźniki – jej moc wzrosła o 44 pkt. Dzisiaj jest to jeden z liderów sprzedaży elektroniki w Internecie.

Biedronka nabiera mocy

Zaskakujące jest, że najwyżej notowanym pod względem mocy marki przedstawicielem handlu tradycyjnego jest sieć odzieżowa Royal Collection. Zyskała nawet 7 pkt, choć trudno mówić o jakieś szczególnej aktywności marketingowej. Sieć sprzedaje zarówno marki własne, jak RC Woman, RC Business, po uznane inne firmy, jak Mexx, Oscar Jacobson, Joop!, Iceberg i inne. Obecnie ma ponad 20 salonów, co jak na branżę odzieżową nie jest zbyt wysokim wynikiem. Firma swego czasu planowała także giełdowy debiut, ale w ostatnim czasie dyskusja na ten temat zdecydowanie ucichła.

Ogółem ta branża na tle innych notuje niezłe wyniki. Jedynie sześć marek z czołówki zanotowało spadek mocy marki i są to głównie sieci sprzedające elektronikę, jak RTV Euro AGD, Komputronik i Mix Electronics.

Jeśli chodzi o reprezentantów handlu ogólnospożywczego, liderem mocy jest Biedronka – niekwestionowany lider pod względem świadomości marki wśród konsumentów – a następnie kolejno sieci: Alma, POLOmarket, Społem oraz Piotr i Paweł. Jedynym debiutantem w kategorii jest sieć supermarketów Stokrotka, należąca do grupy Emperia. Była wystawiona na sprzedaż, ale jak dotąd właściciela nie zmieniła.

Choć brand czołowego aukcyjnego serwisu już dawno zdystansował rywali, to wciąż powiększa swą przewagę nad konkurentami. Moc marki Allegro w ciągu roku wzrosła aż o 98 pkt, najwięcej w handlu. Jego przewaga nad zajmującym drugą pozycję Merlinem wynosi aż 186 pkt i w żadnej innej kategorii nie widać tak dużej przewagi lidera.

Allegro to już od dawna nie tylko serwis aukcyjny, ale cała grupa różnego typu przedsięwzięć internetowych. Należą do niej e-sklep Agito, porównywarka cenowa Ceneo, serwis Bankier.pl, klub zakupowy Fashion Days, serwis zakupów grupowych Citeam.pl i serwisy ogłoszeniowe otoDom.pl, otoAuto.pl czy Tablica.pl. Także popularny operator płatności PayU należy do grupy Allegro, która obecnie zarządza 75 serwisami w 17 krajach na trzech kontynentach.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego