Co trzeci polski internauta próbował skorzystać z usług e-administracji

Publikacja: 20.01.2014 16:00

Coraz więcej polskich internautów chce załatwiać sprawy urzędowe przez internet - wynika z badań Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

W 2013 r. 35 proc. użytkowników sieci (o 4 punkty procentowe więcej niż w 2012 roku) próbowało załatwić jakąś sprawę urzędową za pośrednictwem internetu, a 62 proc. zamierza skorzystać w przyszłości. Tylko 4 proc. respondentów zadeklarowało, że na pewno nie będzie korzystać z elektronicznej drogi załatwiania spraw urzędowych w przyszłości.

Niemal 53 proc. respondentów korzystających z e-administracji pozytywnie oceniło swoje doświadczenia, 19 proc. – negatywnie. Niezadowolenie internauci uzasadniali przede wszystkim tym, że choć sprawa załatwiana jest elektronicznie, to oni w końcu i tak muszą osobiście stawić się w urzędzie. Barierą był też niewielki zakres dostępnych usług.

Z kolei spośród wielu zastosowań internetu, jaki można sobie wyobrazić w kontekście e-administracji, dla internautów najważniejsze były dostęp do ofert pracy, informacji i porad prawnych oraz możliwość wykonywania pracy z domu.

Z danych MAiC wynika też, że coraz więcej urzędów udostępnia usługi w postaci elektronicznej. W 2013 r. niemal co drugi urząd (47 proc.) świadczył tego rodzaju udogodnienia, rok wcześniej – co trzeci.

Spośród spraw leżących w gestii urzędów powiatowych, elektroniczne wnioski o rejestrację pojazdu oraz wydanie wtórnika prawa jazdy można było złożyć już w co drugim urzędzie. Z kolei w ramach zadań urzędów gminnych, wnioski o wydanie aktu urodzenia, aktu małżeństwa oraz aktu zgonu można było złożyć w co czwartym urzędzie.

Coraz więcej polskich internautów chce załatwiać sprawy urzędowe przez internet - wynika z badań Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

W 2013 r. 35 proc. użytkowników sieci (o 4 punkty procentowe więcej niż w 2012 roku) próbowało załatwić jakąś sprawę urzędową za pośrednictwem internetu, a 62 proc. zamierza skorzystać w przyszłości. Tylko 4 proc. respondentów zadeklarowało, że na pewno nie będzie korzystać z elektronicznej drogi załatwiania spraw urzędowych w przyszłości.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy