Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił dziś raport zawierający wyniki badania podaży, jakości i cen podstawowych usług komunikacyjnych w kraju. Dokument otwiera konsultacje na temat potrzeby realizacji tzw. usługi powszechnej przez operatora zobowiązanego. Na przedstawienie opinii jest 30 dni.
Na podstawie wyników konsultacji prezes UKE zdecyduje, czy konieczne jest wyznaczenie przedsiębiorcy (-ów) świadczącego usługę powszechną
- Zgodnie z nowym Prawem telekomunikacyjnym musimy również przeprowadzić konsultacje społeczne, ale takie bardzo, bardzo szerokie z całym społeczeństwem, nie tylko z rynkiem dotyczące usługi powszechnej - mówiła w wywiadzie udzielonym rpkom.pl Magdalena Gaj, prezes UKE. (cały wywiad opublikujemy dziś po południu).
Pytana, czy jej zdaniem USO jest potrzebna odpowiadała:
- Tak naprawdę jest nieco archaiczna. Obywatele maja zapewnioną komunikację. Usługa powszechna może być zapewniona przez każda technologię. Powszechna jest telefonia komórkowa. USO mówi też jednak o funkcjonalnym dostępie do Internetu, czyli możliwości załatwienia zwykłych codziennych spraw przez Internet. Zaczęłam się przewrotnie zastanawiać, czy nie nałożyć obowiązku jej świadczenia na kogoś. Ale za tym musiałoby iść efektywne przyznawanie kosztu netto, a to u nas kuleje.