Co jest główną przeszkodą, wstrzymującą decyzję o własnym MVNO UPC Polska? Co przemawiałoby za?
Taki model biznesowy, który spotka się z zainteresowaniem klientów.
Nadal operatorzy komórkowi nie mają interesującej oferty? Miało się zmienić w ub.r. w Polsce pojawiło się kilku takich operatorów.
Klienci biznesowi muszą widzieć konkretną wartość w zakupie usług komórkowych w UPC. Samo hasło „jeden operator" niczego nie rozwiąże.
Firmy, wybierając konkretnego operatora, podejmują decyzję często na podstawie tego, czy dysponuje najnowszymi smartfonami w atrakcyjnej cenie. Operatorzy CATV rzadko subsydiują urządzenia końcowe. Czy z tego punktu widzenia pani zdaniem kablówka ma szansę walczyć o klientów biznesowych usług mobilnych?
Na pewno tak. W przeciwnym razie w ogóle nie myślelibyśmy o MVNO.
Co z usługą hot spotów WiFi dla klientów biznesowych?
Wprowadzimy ją w tym roku. Mamy rozwiązanie access pointów, dzięki którym klienci będą mogli samodzielnie zarządzać hot spotami. Idea jest taka, aby klienci UPC mogli korzystać z Internetu wszędzie tam, gdzie znajdą się w zasięgu Internetu innego klienta UPC.
Czy zasięg własnej sieci UPC jest przeszkodą w rozwijaniu usług biznesowych?
Myślę, że w takim zakresie, w jakim istnieje ona dziś, jest to ciągle zaleta. Choć oczywiście zdarzają się klienci poza zasięgiem naszej sieci. Nasze plany wzrostu są oparte na trzech aspektach: wzrost zapotrzebowania klientów na usługi, wzrost wysycenia sieci i oczywiście rozwój infrastruktury. Rozwijamy ją w sposób bardzo świadomy, czyli w tych obszarach, gdzie ulokowani są klienci biznesowi.
Czy akwizycje, których dokonuje UPC dokonywane są pod kątem rynku B2B.
Jakiekolwiek akwizycje mają zapewnić spółce wzrost i rozwój, a B2B jest częścią strategii rozwoju UPC. Dość przypomnieć, że przejęty Aster też miał część klientów biznesowych. Natomiast co do dalszych planów, to myślę, że każdy potencjalny, interesujący przypadek będziemy analizować odrębnie i starannie.
Jakie są możliwości wychodzenia UPC Polska za granicę w segmencie B2B?
Działamy w ramach Liberty Global, która ma strategię rozwoju realizowaną na poszczególnych rynkach. Co więcej, od ubiegłego roku w grupie działa nowa marka Liberty Global Wholesale. Jej celem jest realizacja spójnej strategii wobec operatorów.
Co to oznacza dla polskiej część Liberty?
Potrzebę zbudowania bardzo dobrej bazy danych. Rewizji procesów, tak aby świadczyć usługi na jednolitym, najwyższym poziomie. Wszelkie parametry SLA muszą być spójne dla wszystkich krajów.
Mówimy więc o inwestycjach w odpowiednie zasoby?
W pewnym stopniu już jesteśmy przygotowani do świadczenia międzynarodowych usług hurtowych. Ale też mamy świadomość, że wciąż się uczymy.
Jakie jest podejście UPC do współpracy z innymi operatorami w obszarze ostatniej mili?
Granica między konkurencją a współpracą jest dość płynna. Myślę, że jesteśmy otwarci na współpracę wszędzie tam, gdzie są możliwości, wszędzie tam, gdzie możemy bez szkody dla klientów UPC wykorzystać infrastrukturę.
Partnerów na ostatniej mili macie państwo wielu?
Ten rynek dopiero się otwiera.
Najbardziej perspektywiczne kierunki dla przychodów UPC biznes?
Transmisja danych i usługi w chmurze, a jeśli chodzi o rynki to konsekwentnie stawiamy na mikroprzedsiębiorstwa, które dynamicznie się rozwijają. Liberty Global ma tu spójną strategię i my na rynku polskim świetnie się w nią wpisujemy.
Dziękujemy za rozmowę.
Pytała Urszula Zielińska