Reklama

FinTech trafił na podatny grunt

Jesteśmy w czołówce pod względem wdrożeń płatności bezstykowych czy pay-by-link. Innowacje w bankowości dodatkowo nakręcają start-upy.

Aktualizacja: 09.01.2017 19:59 Publikacja: 09.01.2017 18:48

Foto: 123RF

W naszym kraju działa już około setki podmiotów specjalizujących się w nowych technologiach w finansach. Według najnowszego raportu opracowanego przez FinTech Poland i Obserwatorium.biz najliczniejszą i najdojrzalszą grupą tej branży są przedsiębiorcy wyspecjalizowani w obszarze płatności elektronicznych oraz platform finansowych. Ale technologie silnie obecne są także w analizie danych i uczeniu maszynowym.

Polska w czołówce

Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej szybko rośnie. Przekracza ona już 6,3 mln osób, a liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wyniosła 13,5 mln osób. Autorzy raportu „FinTech w Polsce" wskazują, że wysoka popularność bankowości mobilnej i internetowej wynika zarówno z otwartości polskiego społeczeństwa na innowacje, jak i z wysokiej dynamiki rozwoju polskich systemów bankowości transakcyjnej.

– Polskie innowacje maja szansę walczyć o miano jednego z kluczowych hubów FinTech w Europie. Jesteśmy w technologicznej czołówce pod względem wdrożeń płatności bezstykowych, płatności typu pay-by-link brandowanych marką banku czy sektorowych rozwiązania typu Blik – wylicza Tomasz Framski, prezes Consdaty.

Według niego dodatkowy atut to dostęp do utalentowanych absolwentów kierunków technicznych, inżynierów, specjalistów IT.

W tym kontekście nie dziwią badania Accenture, z których wynika, że rodzime banki należą do europejskiej czołówki pod względem wykorzystania nowych technologii w procesach tworzenia i sprzedaży swoich usług.

Reklama
Reklama

– Piękno, a zarazem niewdzięczność naszej branży polega na tym, że wszyscy oferujemy mniej więcej to samo. To zaś sprawia, że cały czas pracujemy nad podobnymi zagadnieniami, a rozpowszechnianie się dobrych rozwiązań jest stosunkowo łatwe – wskazuje Natalia Załęcka, dyrektor marketingu Getin Noble Bank.

Jak zaznacza, na szczęście ilość niezaspokojonych potrzeb klientów jest wciąż duża. Dlatego na rynku jest miejsce zarówno dla banków, FinTechów, jak i innych firm spoza dotychczasowej definicji sektora finansowego. – FinTech może być dla sektora bankowego ciekawym uzupełnieniem kanału sprzedaży. Nie konkurencja, ale współpraca jest przyszłością – twierdzi Grzegorz Joachimiak, dyrektor w firmie DomData AG.

I to już się dzieje.

Liczy się współpraca

Niektóre z rozwiązań, jak: systemy przelewów natychmiastowych (ekspresowych), procesy zdalnej sprzedaży produktów finansowych, zarządzanie osobistymi finansami i zdalna obsługa klienta np. w formie wideodoradztwa, zostały wprowadzone przez banki w ścisłej współpracy z podmiotami z branży FinTech, często start-upami.

– Instytucje finansowe są zmuszone uwzględniać potrzeby wielu interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych. FinTech zaś może skupić się przede wszystkim na potrzebach klientów – zauważa Tomasz Framski.

Firmy z tej branży stanowią zatem doskonały poligon doświadczalny dla usług. – Potrafią bardzo szybko stworzyć optymalne warunki do wdrożenia usługi na rynku. Z drugiej strony brakuje im odpowiedniego zaplecza prawnego czy finansowego – dodaje.

Reklama
Reklama

Badania pokazują, że polskie FinTechy są w większości nastawione na współpracę z bankami – nawet jeśli mają ofertę skierowaną bezpośrednio do rynku konsumenckiego, zauważają potencjał kooperacji.

Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama