Sztuczna inteligencja (AI) to zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności, takich jak rozumowanie, uczenie się, planowanie i kreatywność. Umożliwia maszynom postrzeganie ich otoczenia, odpowiednie reagowanie na bodźce i rozwiązywanie problemów. Komputer odbiera dane (np. z kamery), przetwarza je i reaguje zgodnie z oprogramowaniem. Co ważne, systemy AI są w stanie dostosować swoje zachowanie do potrzeb, analizując skutki wcześniejszych działań i działając autonomicznie.

– Obecne czasy cechują się przesytem danych. Jesteśmy cywilizacją, która nie potrafi działać bez efektywnego ich przetwarzania. Dzięki zdobyczom sztucznej inteligencji możemy automatycznie pozyskiwać informacje oraz wiedzę z tych danych – mówi dr hab. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni z Katedry Inteligencji Obliczeniowej Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.

Sztuczną inteligencją posługują się m.in. wirtualni asystenci, oprogramowanie do analizy obrazu, wyszukiwarki internetowe czy systemy rozpoznawania mowy i twarzy. Używają jej też roboty, samochody autonomiczne, drony czy internet rzeczy. Obecnie AI jest m.in. stosowana do rekomendacji podczas zakupów online, np. na podstawie historii wyszukiwań i zakupów lub innych zachowań w sieci. Pomaga w handlu w zakresie optymalizacji produktów, planowania zasobów, logistyki itp. Korzystają z niej w podobny sposób również wyszukiwarki internetowe, cyfrowi asystenci w smartfonach czy narzędzia do automatycznego tłumaczenia tekstów. Korzystające ze sztucznej inteligencji chatboty mogą znacznie obniżyć koszty operacyjne przy obsłudze klienta

Sztuczna inteligencja może też wykrywać fałszywe wiadomości i dezinformację, sprawdzając informacje z mediów społecznościowych, szukając niepokojących słów oraz identyfikując wiarygodne źródła online. Opracowano również program sztucznej inteligencji do odbierania połączeń alarmowych, który ma rozpoznawać zatrzymanie akcji serca podczas połączenia szybciej i skuteczniej niż dyspozytor medyczny.

Coraz częściej AI jest obecna też w naszym życiu „realnym". Przykładowo pojazdy wykorzystują ją w nawigacjach samochodowych, a inteligentne termostaty uczą się na podstawie naszego zachowania, dzięki czemu oszczędzają energię. AI coraz częściej wkracza do kuchni, salonu czy innych pomieszczeń. Niestety, w życiu codziennym wiążą się z nią również zagrożenia.

– Ludzie ufają AI tak bardzo, że nawet w sytuacji absolutnie kryzysowej, gdy trzeba podjąć decyzję dotyczącą ludzkiego życia, potrafią bezkrytycznie zrobić to, co sugeruje sztuczna inteligencja, mimo że postuluje coś całkowicie absurdalnego – ostrzega prof. UAM dr hab. Michał Klichowski.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Nowoczesne Technologie.