Marian Gorynia, "Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw",Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Dla innych bezpośrednie inwestycje zagraniczne firm są narzędziem eksploatacji jednych krajów przez drugie. Ale między tymi dwoma skrajnymi opiniami istnieje wiele teorii ekonomicznych próbujących opisać zasady i metody funkcjonowania przedsiębiorstw poza granicami swojego kraju.
Profesor Marian Gorynia, szef Katedry Strategii i Polityki Konkurencyjności Międzynarodowej w poznańskiej AE, przyznaje, że jak dotąd brak kompletnej i spójnej teorii ujmującej międzynarodowe zachowania przedsiębiorstw. Pisze, że poszukiwanie wyjaśnień dotyczących takich zachowań powinno obejmować kilka różnych części nauk ekonomicznych: teorii wymiany międzynarodowej, teorii przedsiębiorstwa, struktury branży, teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich, kapitału, międzynarodowych stosunków finansowych czy konkurencji monopolistycznej oraz organizacji i zarządzania.
Jego podręcznik akademicki „Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw” nie penetruje tych wszystkich nauk, lecz koncentruje się na teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Jest to zapis autorskiego wykładu dla studentów kierunku biznes międzynarodowy. Dzięki wykładom profesora Goryni, a teraz także tej książce studenci mogą patrzeć na zjawiska makroekonomiczne i biznes międzynarodowy z perspektywy firmy.
Autor stara się akcentować różne aspekty, na jakie muszą zwracać uwagę szefowie firm przy podejmowaniu decyzji o zagranicznej ekspansji. Ale nie jest to praktyczny podręcznik, „jak zagwarantować swojej firmie sukces za granicą”, lecz opracowanie pokazujące różne metodologie i metodyki podejmowania decyzji. Jest to pozycja nie tyle dla samych przedsiębiorców, ile dla ich przyszłych doradców, analityków i firm konsultingowych.