O czym trzeba pomyśleć przed startem

Dla jednych to, że firmy eksportują swoje towary czy usługi, że rozbudowują swoje struktury za granicą, dowodzi racjonalnych zachowań przedsiębiorców.

Publikacja: 19.12.2007 00:54

Marian Gorynia, "Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw",Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

Dla innych bezpośrednie inwestycje zagraniczne firm są narzędziem eksploatacji jednych krajów przez drugie. Ale między tymi dwoma skrajnymi opiniami istnieje wiele teorii ekonomicznych próbujących opisać zasady i metody funkcjonowania przedsiębiorstw poza granicami swojego kraju.

Profesor Marian Gorynia, szef Katedry Strategii i Polityki Konkurencyjności Międzynarodowej w poznańskiej AE, przyznaje, że jak dotąd brak kompletnej i spójnej teorii ujmującej międzynarodowe zachowania przedsiębiorstw. Pisze, że poszukiwanie wyjaśnień dotyczących takich zachowań powinno obejmować kilka różnych części nauk ekonomicznych: teorii wymiany międzynarodowej, teorii przedsiębiorstwa, struktury branży, teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich, kapitału, międzynarodowych stosunków finansowych czy konkurencji monopolistycznej oraz organizacji i zarządzania.

Jego podręcznik akademicki „Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw” nie penetruje tych wszystkich nauk, lecz koncentruje się na teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Jest to zapis autorskiego wykładu dla studentów kierunku biznes międzynarodowy. Dzięki wykładom profesora Goryni, a teraz także tej książce studenci mogą patrzeć na zjawiska makroekonomiczne i biznes międzynarodowy z perspektywy firmy.

Autor stara się akcentować różne aspekty, na jakie muszą zwracać uwagę szefowie firm przy podejmowaniu decyzji o zagranicznej ekspansji. Ale nie jest to praktyczny podręcznik, „jak zagwarantować swojej firmie sukces za granicą”, lecz opracowanie pokazujące różne metodologie i metodyki podejmowania decyzji. Jest to pozycja nie tyle dla samych przedsiębiorców, ile dla ich przyszłych doradców, analityków i firm konsultingowych.

Profesor wymienia dylematy, przed jakimi stają firmy chcące inwestować za granicą: czy podejmować ekspansję zagraniczną, w jakiej formie to zrobić, jakie zasoby w to zaangażować oraz jaki powinien być rozkład w czasie działań związanych z wychodzeniem na rynki zagraniczne, i prezentuje, jakie istnieją na ten temat teorie ekonomiczne, co wynika z badań naukowych.

Zaznacza przy tym: „Literatura przedmiotu dotycząca biznesu międzynarodowego daje wiele rekomendacji – nie stanowią one oczywiście gwarancji odniesienia sukcesu, ale zwiększają prawdopodobieństwo uzyskania satysfakcjonujących wyników. Skumulowane doświadczenie menedżerów idzie w parze z zaleceniami badaczy teorii”.

Marian Gorynia, "Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw",Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

Dla innych bezpośrednie inwestycje zagraniczne firm są narzędziem eksploatacji jednych krajów przez drugie. Ale między tymi dwoma skrajnymi opiniami istnieje wiele teorii ekonomicznych próbujących opisać zasady i metody funkcjonowania przedsiębiorstw poza granicami swojego kraju.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy