Postawiliśmy na przejrzystość biznesu

Rozmowa z Dariuszem Smagorowiczem, przedsiębiorcą, prezesem rady nadzorczej Ruchu Chorzów

Publikacja: 26.03.2009 01:12

Dariusz Smagorowicz

Dariusz Smagorowicz

Foto: Rzeczpospolita

[b]RZ: Jest pan aktywnym inwestorem. Ile można zarobić na sporcie?[/b]

Dariusz Smagorowicz: Nie potrafię patrzeć na sport tylko przez pryzmat pieniędzy. Sam czynnie uprawiam biegi maratońskie. Mecz piłkarski może być spektaklem połączonym z piknikiem. Z wielką zazdrością patrzyłem w USA na rodziny, które spędzały na wolnym powietrzu całe dni podczas rozgrywek baseballowych. Amerykanie zmęczeni dopingowaniem nie rozładowywali emocji, organizując awantury, tylko rozkładali koce na trawie i kupowali coś do jedzenia.

[b]Trudno wyobrazić sobie taki sielankowy obrazek w naszych warunkach.[/b]

Nie zgadzam się. To tylko kwestia czasu. Na wszystkie mecze Ruchu Chorzów chodzę z dziećmi: sześcioletnim synem i o trzy lata starszą córką. Nie mam z tego powodu żadnych stresów.

[b]Co trzeba zmienić w polskich klubach?[/b]

Kiedy Ruch spadł do drugiej ligi, pojawił się inwestor, który pomógł przywrócić klubowi dawną pozycję. Był to Mariusz Klimek, właściciel firmy Reporter, a prywatnie mój znajomy. Namówił mnie, żebym kupił znaczny pakiet udziałów klubu i pomógł mu w reformie. Zostałem przewodniczącym rady nadzorczej. Postawiliśmy na uzdrowienie finansów i pełną transparentność biznesu. Uregulowane zostały wszystkie długi, które zaciągnęli nasi poprzednicy. W ten sposób wypełniliśmy zalecenia PZPN. Naszym celem było wprowadzenie Ruchu na New Connect. Nasi konkurenci zapowiadali wielokrotnie podobny krok, ale udało się tylko nam. Klub jest notowany na New Connect od 4 grudnia ubiegłego roku.

[b]Inwestorzy najbardziej interesują się liczbami.[/b]

Jestem przekonany, że spora część z nich to również prawdziwi kibice. Nie chcemy zawieść ich oczekiwań. Prawdziwy biznes piłkarski może się świetnie rozwijać bez oszustw i kombinacji. Znakomitym źródłem przychodów mogą być reklamy na koszulkach zawodników i na stadionach.

[b]Na koszulkach waszych piłkarzy widnieje logo WOŚP.[/b]

Organizacja Jerzego Owsiaka nic nam za to nie płaci. Chcemy zmienić i ocieplić wizerunek klubu, więc współpraca z Wielką Orkiestrą w sezonie 2008/2009 wydawała mi się świetnym pomysłem. Orkiestra tylko nam użyczyła swego logo.

[b]A co ze sponsorami?[/b]

Nie mieliśmy problemów z pozyskaniem ich na niedawne derby Ruch Chorzów – Górnik Zabrze. Obie drużyny szczycą się największą liczbą mistrzowskich tytułów w historii polskiej piłki. Na poprzednie derby, jesienią ubiegłego roku, sprzedaliśmy około 40 tys. biletów, czyli tyle ile na ważny mecz reprezentacji Polski lub koncert U2. Było mnóstwo chętnych, by zaistnieć reklamowo na tak ważnej imprezie. Telewizja zapłaciła 140 tys. zł za prawa do transmisji. Pełen sukces.

[b]Poza boiskiem głównymi rozgrywającymi…[/b]

...są kobiety, co stanowi w Polsce ewenement. Prezesem klubu jest finansistka, wieloletnia pracownica bankowości, Katarzyna Sobstyl, szefową marketingu Marzena Mrozik. Obie panie mają jasną wizję rozwoju biznesu, zwłaszcza w kontekście Euro 2012. Piłka będzie obecna we wszystkich mediach, w każdej dużej kampanii reklamowej. Moim zdaniem kryzys, który dotknął ten segment rynku za granicą, w perspektywie kilku lat nie wyrządzi mu krzywdy.

rozmawiał Piotr Cegłowski

[b]RZ: Jest pan aktywnym inwestorem. Ile można zarobić na sporcie?[/b]

Dariusz Smagorowicz: Nie potrafię patrzeć na sport tylko przez pryzmat pieniędzy. Sam czynnie uprawiam biegi maratońskie. Mecz piłkarski może być spektaklem połączonym z piknikiem. Z wielką zazdrością patrzyłem w USA na rodziny, które spędzały na wolnym powietrzu całe dni podczas rozgrywek baseballowych. Amerykanie zmęczeni dopingowaniem nie rozładowywali emocji, organizując awantury, tylko rozkładali koce na trawie i kupowali coś do jedzenia.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego