Położone w województwie lubelskim, opodal słynnego Kazimierza Dolnego, Puławy postawiły na innowacyjność, która ma pomóc w kontaktach z urzędem tym, dla których nie jest to łatwe. Zastosowane tam rozwiązanie polegające na możliwości komunikowania się osób głuchoniemych z urzędnikami miejskimi za pośrednictwem wiadomości SMS jest jednym z niewielu tego typu wdrożeń w kraju.
Jednym z największych atutów Puław jest wzorowo przygotowany serwis internetowy Urzędu Miasta Puławy. W przeciwieństwie do wielu innych dokonań samorządowców nie kusi mnogością ozdobników, ruchomych elementów czy zdjęć burmistrza, lecz daje się szybko polubić dzięki prostocie. Większość informacji, nawet tych najbardziej szczegółowych, jak regulamin korzystania z darmowych miejskich hot spotów, jest osiągalna po dwóch – trzech kliknięciach ze strony głównej.
Strona ma kilka wersji językowych, co wśród witryn sieciowych polskich samorządów jest wciąż rzadkością. Prosta i intuicyjna jest obsługa wersji dla osób niedowidzących. Serwis WWW jest także wyposażony w funkcję głosowego odczytu informacji, choć przyznać należy, że taką możliwość oferuje coraz więcej samorządów. Inwestycja w darmowy dostęp do Internetu w miejskiej bibliotece okazała się trafiona – jak wyliczył urząd, 70 proc. korzystających to uczniowie i studenci. Kolejne 11 proc. użytkowników to osoby bezrobotne.
Gmina Puławy w innowacyjny sposób podchodzi także do budowania własnej marki – jako jeden z niewielu samorządów oprócz historycznego herbu posiada własne logo zaprojektowane przez agencję Cumulus z Lublina. Jedynym zastrzeżeniem może być niezgodność kolorów logo (szary i zielony) z kolorystyką strony internetowej gminy (dominuje czerwony).