Ku pewnemu zaskoczeniu Polska wypada w tym obszarze nieźle, jeżeli chodzi o prawo drogi w kontekście budowy infrastruktury stacjonarnej. Pozytywnie wygląda również możliwość uzyskania zasobów numeracyjnych i portowania numerów między sieciami. Nasz kraj zalicza się w Sekcji B do mocnych średniaków. Raport ECTA ani nie wytyka nam szczegołnych słabości, ani nie podkreśla szczególnych osiągnięć.
Ważną rolę w Sekcji B odgrywa neutralność technologiczna zasad przyznawania rezerwacji częstotliwości 900 MHz i 1800 MHz. W Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat decyzje rezerwcyjne wydawane były bez określania technologii, na której budowana będzie sieć radiowa. Rozpoczął się również proces refarmingu częstotliwości GSM900, na której - po części - technologiczne zobowiązania z minionej dekady nadal ciążą.
[srodtytul]Proces regulacyjny kuleje[/srodtytul]
Najsłabiej wypada Polska w Sekcji C dotyczącej procesów regulacyjnych (ang. NRA's regulatory processes). Nasz kraj wymieniony jest pośród tych, które najwolniej adaptują na krajowym gruncie dyrektywę ramową (warto nadmienić, że nie lepiej wypada jeden z liderów całego rankingu, czyli Dania). ECTA Scorecard podkreśla również nadmierny poziom ochrony poufnych danych operatorów, jaki stosuje m.in. polski Urząd Komunikacji Elektronicznej. Zdaniem ECTA negatywnie wpływa to na przejrzystość procedur regulacyjnych. Regulatorzy, zdaniem autorów analizy, powinni mieć możliwości weryfikacji, czy dane zastrzeganie przez operatorów faktycznie można uznać za kluczowe dla prowadzonego przez nich biznesu. Polski urząd zaliczy również do tych, które nie opublikowały jeszcze kilkuletniego planu działania i celów regulacyjnych.
Polska zalicza się niestety do krajów, w których - wedle ECTA Scorecard - procedury rozstrzygania sporów regulacyjnych są długotrwałe i mało przejrzyste. Autorzy rankingu zwracają uwagę, że nie wszystkie słabości, jakie poszczególne kraje wykazują w Sekcji C są zawionione przez organy regulacyjny. Czasem ich zaniechania wynikają z warunków instytucjonalnych, najczęściej wolnej adaptacji dyrektywy ramowej do krajowego porządku prawnego. Mimo tego Polska w obszarze C otrzymała 24 punkty, tylko o 6 więcej niż ostatnia pod tym względem Bułgaria.
Raport ECTA wskazuje mimo wszystko poprawę sytuacji na polskim rynku, dzięki pozytywnym nowelizacjom polskiego prawa.