Na rynku wydawniczym ukazuje się kolejne wydanie książki Philipa Kotlera – wielkiego badacza, guru marketingu, który wraz z Johnem Caslione odniósł się do najbardziej aktualnych we współczesnych czasach problemów zarządzania i marketingu. Według autorów stan chaosu czy wiek turbulencji to wbrew pozorom nie chwilowe perturbacje rynkowe, lecz stałe, coraz częściej powtarzające się sytuacje występowania turbulencji w życiu gospodarczym. Turbulencje te pociągają oczywiście za sobą liczne konsekwencje dla przedsiębiorstw działających na niestabilnym rynku. W takich sytuacjach wielu menedżerów stara się przeprowadzić swoją firmę przez „wzburzone morze”, usiłując przeciwdziałać niektórym zagrożeniom lub po prostu skutecznie dryfując. Nie ulega jednak wątpliwości, że są to działania doraźne, często intuicyjne, ponieważ brak jest gotowych wzorców zachowania się w takich sytuacjach.
Czytelnicy książki nie mogą wprawdzie się spodziewać, że takie gotowe recepty otrzymają, jednak będą mogli odnaleźć wiele cennych wskazówek oraz sugestii, jak w trudnych czasach turbulencji zarządzać firmą z myślą o przyszłości. Problem polega bowiem na tym, że wiele intuicyjnie wyczuwalnych rozwiązań narastających problemów, być może nawet przynoszących „ulgę” w krótkim okresie, jest fatalnych w dłuższej perspektywie. Warto zatem zdawać sobie sprawę z konsekwencji widzianych z takiej właśnie perspektywy i unikać szkodliwych dla firmy rozwiązań.
Książka „Chaos” została przygotowana w sposób typowy dla rynku amerykańskiego. Interesujące rozważania o charakterze uogólniającym są przeplatane ogromną liczbą najnowszych przykładów z praktyki gospodarczej. Wiele spośród nich jest znanych także w Polsce. Interesujący sposób ich przedstawienia oraz bezpośrednie nawiązywanie do omawianych zagadnień czyni książkę Kotlera i Caslione’a zrozumiałą i bardzo użyteczną dla wielu sytuacji rynkowych.
Książka ukazuje wiele bardzo aktualnych problemów i dylematów, przed którymi stoją menedżerowie w różnych krajach. Może ona zainteresować jednak nie tylko praktyków zarządzania i marketingu, ale także teoretyków i adeptów działań praktycznych – obecnych studentów. Z tego punktu widzenia bardzo wielu czytelników w Polsce sięgnie po tę, bez wątpienia wartościową i wyjątkową pod względem aktualności, książkę.
[i] Autor pracuje w Katedrze Rynku i Marketingu SGH oraz Katedrze Marketingu Akademii L. Koźmińskiego[/i]