Sprzedaż telefonów w Q1 2011 wzrosła na świecie o 20 proc.

Pierwszy kwartał 2011 r. przyniósł producentom słuchawek rekordowy, ponad 20 proc. wzrost sprzedaży telefonów. Branża popada w schizofrenię: za ponad połowę przychodów odpowiadają smartfony, ale zwykłe komórki stanowią 70-80 proc. sprzedaży, i jak podkreśla IDC, popyta na nie na całym świecie nie słabnie.

Aktualizacja: 02.05.2011 10:51 Publikacja: 02.05.2011 10:22

Sprzedaż telefonów w Q1 2011 wzrosła na świecie o 20 proc.

Foto: rpkom.pl

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie w pierwszym kwartale 2011 r. była o ponad jedną piątą większa niż rok temu. Mimo że wzrost napędzały najdroższe smartfony, to największe dynamiki notowana na rynkach rozwijających się. Badacze rynku są sami zaskoczeni taką dynamiką.

W pierwszym kwartale 2011 r. na całym świecie sprzedano aż 371,8 mln mln sztuk telefonów komórkowych wszystkich typów. W tym samym okresie ubiegłego roku było to „tylko" 3010,5 mln sztuk – podaje firma badawcza IDC.

Jednym z kół zamachowych branży były - trudno by było to zaskoczeniem – smartfony. Co ciekawe, największe wzrosty sprzedaży tych najdroższych słuchawek odnotowano na rynkach rozwijających się: na Bliskim Wschodzie, w rejonie Azji i Pacyfiku, oraz w Afryce.

Featurephone trzyma się mocno

Badacze rynku nie są pewni, gdzie są limity wzrostu sprzedaży telefonów. Jak mówi Kevin Restivo, starszy analityk IDC, wzrost sprzedaży producentów spoza pierwszej globalnej piątki, takich jak TCL-Alcatel, Huawei, Micromax, a nawet krytykowanego zewsząd ostatnio Research In Motion, pokazuje, że cały rynek ma wciąż wielki potencjał wzrostu. – Dodatkowo, kilku znaczących producentów, w tym wytwórców tradycyjnych feature-phones odnotowało w pierwszym kwartale znaczące wzrosty – podaje Restivo.

IDC oficjalnie napisało, że mimo eksplozji popularności smartfonów i uwagi, jaką tej klasie urządzeń poświęca branża, tradycyjne komórki stanowią wciąż wyraźną większość sprzedawanych słuchawek. W całym 2010 r. stanowiły one około 78 proc. urządzeń dostarczonych na rynek w skali świata. – IDC nie spodziewa się, by tego typu urządzenia szybko znikły, wobec mocnego zapotrzebowania na nie na całym świecie. Z drugiej strony, nawet popularne wyspecjalizowane tradycyjne komórki np. z pełną klawiaturą QWERTY są pod coraz większą presją smart fonów – oświadczył Ramon Llamas z IDC. Tradycyjne komórki wciąż stanowią większą część sprzedaży Nokii i Samsunga.

Mniejsi producenci liderami wzrostów

W pierwszym kwartale najwięcej telefonów na świecie (108,5 mln) sprzedała fińska

Nokia

. Pozycja lidera została utrzymana, ale wzrost w stosunku do ubiegłego roku wyniósł zaledwie 0,6 proc. To tempo oznacza, że

Nokia

de facto kurczy się, bo nie jest w stanie – przynajmniej na razie – utrzymać tempa, jakie narzuca rozwój rynku.

Pocieszającą dla reorganizujących się Finów wiadomością może być jednak wiadomość, że podobne problemy ma Samsung, ich największy rywal. Koreańczycy sprzedali w pierwszym kwartale 70 mln słuchawek, o 8,9 proc. więcej niż rok temu. Trzeci największy producent na świecie, LG Electronics, odnotował w tym czasie 9,6 proc. spadek (dostarczył na rynek 24,5 mln słuchawek). Konkurencyjna presja i ponad 20-proc. wzrost sprzedaży telefonów w pierwszym kwartale pochodził głównie od grupy mniejszych producentów. I tak np. Apple, które sprzedało 18,7 mln iPhone'ów, odnotowało prawie 115-proc. wzrost sprzedaży. Chiński ZTE – ponad 45 proc. (większość z featurephone sprzedawanych w Afryce, Chinach i Ameryce Łacińskiej). Pozostali mniejsi producenci, w tym RIM, Huawei, TCL-Alcatel i inni – ponad 46 proc.

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie w pierwszym kwartale 2011 r. była o ponad jedną piątą większa niż rok temu. Mimo że wzrost napędzały najdroższe smartfony, to największe dynamiki notowana na rynkach rozwijających się. Badacze rynku są sami zaskoczeni taką dynamiką.

W pierwszym kwartale 2011 r. na całym świecie sprzedano aż 371,8 mln mln sztuk telefonów komórkowych wszystkich typów. W tym samym okresie ubiegłego roku było to „tylko" 3010,5 mln sztuk – podaje firma badawcza IDC.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy