- Japońscy producenci aut są w rozsypce po marcowym trzęsieniu ziemi i tsunami, jakie dotknęły ten kraj. Uwagę przyciąga szczególnie sytuacja Toyoty, która w kryzysie gospodarczym wydarła General Motors miano największego na świecie producenta aut. Trudna sytuacja motoryzacyjnych potęg z Kraju Kwitnącej Wiśnie sprzyja za to ich rywalom. GM chciałby wrócić na najwyższe miejsce podium. Ambicje lidera ma też Volkswagen. Jak teraz wygląda ta rywalizacja przyjrzeli się dziennikarze brytyjskiego tygodnika „The Economist", z którym współpracuje „Rzeczpospolita" (tekst dostępny tylko w wersji papierowej „Rz").
Ponadto w części opiniowej:
Stefan Kawalec, prezes firmy doradczej Capital Strategy i były wiceminister finansów, oraz Agata Miśkowiec, analityczka w Capital Strategy poruszają temat sporu o sposoby ograniczenia deficytu finansów publicznych, a konkretnie ograniczeń, jakie inwestycjom samorządów chce narzucić rząd. Jak zaznaczają autorzy, ograniczenie deficytu sektora finansów publicznych można osiągnąć, destabilizując finanse samorządów znacznie mniej, niż to proponował minister finansów
Prof. Witold M.Orłowski wskazuje na inaugurację wiosenno-letniego sezonu protestów związkowych. Zaznacza, że spirala żądań dopiero będzie się rozkręcać – szczególnie że mamy rok wyborczy. Jak takie protesty ocenia główny ekonomista PwC? Odpowiedź w najnowszym EKO+.
Prof. Krzysztof Rybiński w swoim felietonie tym razem sięgnął po konwencję rodem z powieści sensacyjnej. Są i wartka akcja, i cięte dialogi. Bohaterami są główni rozgrywający w strefie euro. Lektura naprawdę wciąga...
Z kolei prof. Leon Pokaminer z właściwą sobie werwą krytykuje Radę Polityki Pieniężnej. Co tak zirytowało profesora związanego z Wiedeńskim Instytutem Międzynarodowych Porównań Gospodarczych (WIIW)? Polecam lekturę.