„Budowanie zespołu" to przystępnie napisane kompendium wiedzy na ten temat, książka ciesząca się od ponad 40 lat powodzeniem czytelników. Na polskim rynku ukazało się drugie, zaktualizowane wydanie tego podręcznika, który przydatny jest nie tylko w organizacjach biznesowych, ale także w organizacjach typu non-profit.
Z lektury dowiadujemy się m.in., jakie są typy zespołów pracowniczych i jakie powinny być kompetencje poszczególnych jego członków. Autorka podpowiada także, jak rozwiązywać konflikty, jak dokonywać pomiaru wydajności pracy i jakie są techniki gromadzenia i analizowania pomysłów, które zgłaszają pracownicy.
Deborah Mackin jest przekonana, że sukces zespołu w zdecydowanym stopniu zależy od nastawienia pracowników do firmy i, że wsparcie ze strony szefostwa sprawia, że wydajność pracy zdecydowanie wzrasta. Natomiast złość pracowników na brak pomocy ze strony kierownictwa skutkuje niechęcią do angażowania się w pracę grupową. O sukcesie można też mówić wówczas, gdy pracownicy uznają, że cele grupy są ważniejsze od ich celów osobistych i rezygnują z realizowania własnych planów, jeśli zauważają, że swoim zachowaniem popychają grupę w złym kierunku. W dobrym zespole panuje spokojna, sprzyjająca rozwojowi atmosfera, pracownicy mają swobodę działania i nie traktują kolegów jak konkurentów. Nie boją się też podejmowania ryzyka, bo miejsce strachu zajmuje zaufanie.
Natomiast najczęstszymi przyczynami porażek zespołów są: brak wsparcia ze strony głównego kierownictwa, brak rzeczywistych zmian w dotychczasowej hierarchicznej strukturze, zupełne ignorowanie więzi między członkami zespołu.
Książka uczy także, że pomimo iż pracuje się zespołowo, to jednak za prace zawsze odpowiada się osobiście. Autorka radzi, by zespół wykorzystywał wszelkie możliwe okazje, aby przydzielać konkretne zadania określonym członkom i przyzwyczajać ich do osobistej odpowiedzialności za powodzenie grupy. Jednym ze sposobów jest prowadzenie jawnej listy zaplanowanych działań zawierającej nazwiska i terminy. Dobrze jest też umieścić w regulaminie punkt, który mówi, aby w razie konfliktu członkowie zespołu najpierw próbowali rozwiązać spór między sobą, zanim zwrócą się do przełożonych.