– Nasz dział współpracuje z ponad 100 operatorami. Widoczny jest trend, że próbują wychodzić z usługami cloud computing, czy M2M. My im w tym pomagamy, a we współpracy najcześciej przyjmujemy model dzielenia się przyszłymi zyskami (revenue sharing) – mówi Ruxandra Dumitrascu.
Jak zaznacza telekomy nie mają wcale komfortowej sytuacji, bo ruch w ich sieciach mocno rośnie, przychody zaś wcale nie tak bardzo. – Jednak ich szefowie wiedzą, że muszą inwestować. Trudno mówić o boomie inwestycyjnym, ale wielu operatorów kupuje u nas rozwiązania IT – mówi Ruxandra Dumitrascu.
Z doświadczeń HP wynika, że dziś operatorzy z zakresie rozwiązań IT najwięcej inwestują w wymianę i unowocześnianie systemów OSS (ang. operating support system). Jak przekonuje Andrea Montoli z działu CMS w HP, to dla nich konieczność. – Kiedyś w zakresie wiedzy o klientach operatorom wystarczały dane statyczne, takie jak adres, płeć oraz informacje z jakich usług dany abonent korzysta. Dziś to za mało. Operatorzy chcą np. wiedzieć na bieżąco, jak klient reaguje na akcje promocyjne, czy jest aktywny w serwisach społecznościowych. Chcą też dysponować danymi geolokalizacyjnymi. To powoduje, że muszą inwestować w nowoczesne systemy OSS, które oferują tego typu wsparcie – mówi Andrea Montoli.
Są też jednak operatorzy, którzy już kilka lat temu podjęli decyzję o wyłożeniu dużych kwot na systemy IT, licząc, że to przyniesie rezultaty za kilka lat. W 2009 r. Telefonica zadecydowała, że zainwestuje w informatyczny system do dostarczania treści (CDN, content delivery network). Operator zakładał przede wszystkim, że na popularności zyskają usługi przesyłu wideo w sieci. Celem Telefoniki jest, by w 2013 r. być jednym z czołowych graczy na świecie w tym zakresie. Aby to osiągnąć nie tylko trzeba dysponować siecią, która będzie zapewniać szybki transfer, ale też systemem, który będzie zarządzać tego typu usługami. Dodatkowo, aby sprostać wymaganiom klientów, trzeba treści edytować, agregować, odpowiednio formatować, a także być gotowym zaoferować cały zakres usług dodanych, jak e-płatnosci, czy sporządzanie różnego typu analiz. Dlatego też Telefonica podjęła współpracę w tym zakresie z kilkoma dostawcami usług IT.
Wprowadzanie takich technologii, jak LTE, upowszechnianie się FTTH powoduje, że krajobraz na rynku telekomunikacyjnym się zmienia. Ostatnio Telecommunications Industry Association (TIA) ogłosiło prognozę, której wynika, że w 2015 r. przychody z transferu danych w sieciach komórkowych w USA będą dwa razy wyższe niż z usług głosowych, sięgając 144,2 mld dolarów. Inne prognozy mówią, że w 2015 r. 95 proc. abonentów operatorów telekomunikacyjnych będzie miało wykupioną usługę szybkiego internetu. – Jeśli operatorzy będą mądrze i konsekwentnie inwestować w rozwiązania IT, to wszystko to może mieć tylko pozytywny efekt na ich przychody – przekonuje Ruxandra Dumitrascu.