Świetnie płacą producenci części, źle producenci ciężarówek

Publikacja: 24.04.2019 12:46

Świetnie płacą producenci części, źle producenci ciężarówek

Motoryzacja pod względem wartości produkcji sprzedanej zajmuje w sektorze przemysłowym drugie miejsce po produkcji spożywczej, wyprzedzając wszystkie pozostałe segmenty przemysłu przetwórczego, w tym tak istotne jak górnictwo i wydobywanie, energetyka, sektor naftowy czy usługi komunalne. Według GUS po 11  miesiącach 2018 r. wartość produkcji sprzedanej wyniosła 148,4 mld zł, po realnym wzroście (tj. uwzględniając zmiany cen) o 7,0 proc. r/r. Dlatego bardzo pozytywnie należy ocenić fakt, że w stosunku do tej kwoty, branża (PKD 29) ma stosunkowo niewysokie zaległości wobec partnerów biznesów i finansowych. Ryzyko zawarcia kontraktu z firmami produkującymi pojazdy jest jednak co najmniej dwukrotnie wyższe niż wśród ogółu przedsiębiorstw, gdzie odsetek niesolidnych płatników sięga 6,1 proc. W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w Biurze Informacji  Kredytowej branża motoryzacyjna (PKD C29) ma przeterminowane płatności (na min. 500 zł u jednego wierzyciela, o co najmniej 30 dni) na łączną kwotę 111 mln zł. Obraz nie jest jednorodny. Większość  zaległości należy do producentów samochodów przeznaczonych do przewozu towarów. Choć firm produkujących pojazdy ciężarowe, w rejestrach CEIDG i KRS jest jedynie 35, to do nich należy niemal 84 mln zł opóźnionych zobowiązań. Średnia zaległość wynosi 7,6 mln zł. W tym przypadku opóźnienia płatnicze zdarzają się też najczęściej, bo co piątej firmie. Kłopotliwe dla kontrahentów i banków mogą okazać się również relacje z producentami samochodów osobowych, autobusów i pozostałych pojazdów.  W tym przypadku udział przedsiębiorstw, które płacą swoje zobowiązania z opóźnieniem lub wcale waha się od 12 do 14 proc., ale już łączne i przeciętne zaległości są tu zdecydowanie niższe. Na tym tle, ale też patrząc szerzej wyróżniają się solidnością płatniczą producenci części i akcesoriów samochodowych (PKD 2932Z) oraz wyposażenia elektrycznego i elektronicznego pojazdów (PKD 2931Z). Kłopoty widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK ma jedynie ok. 3 proc. z nich, a suma przeterminowanych płatności nie przekracza 1 mln zł.  

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy