Polska za mało wydaje na remonty i utrzymanie tras

Średnio w ciągu roku na remonty dróg w latach 2008–2011 powinniśmy wydawać 3,7 mld zł. Rzeczywiste wydatki wyniosły ok. 2,3 mld zł

Publikacja: 09.07.2012 04:38

Remont dróg finansuje budżet państwa

Remont dróg finansuje budżet państwa

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu ostatnich czterech lat pokrywanych było zaledwie 62 proc. potrzeb  – wynika z raportu  Ernst & Young. Tymczasem na początku 2011 r. ponad 3,5 tys. km, czyli 18,9 proc. dróg krajowych w Polsce, nadawało się do natychmiastowego remontu, a kolejne 22 proc. było w stanie niezadowalającym. Łącznie do naprawy kwalifikuje się 40 proc. polskich dróg.

Najwięcej dróg remontowano w 2009 r., wówczas  pokryto 80 proc. potrzeb, w roku 2011 – już tylko 40 proc.  – podają autorki Joanna Archutowska, ekspert ekonomiczny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, i Jana Pieriegud z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej

– Od 2004 r. wydatki na nowe inwestycje drogowe rosną nieustannie. Natomiast jeśli chodzi o utrzymanie tras już istniejących, mamy ewidentny problem – mówi Marcin Borek, partner w dziale doradztwa transakcyjnego Ernst & Young.

W  2009 r.  wydatki  na ten cel  wyniosły prawie 3 mld zł, a w 2011 r. niecałe 1,5 mld. – Problem ten będzie narastał wraz z oddawaniem do ruchu licznych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, które teraz są w budowie, a wkrótce będą wymagały pieniędzy na bieżące utrzymanie – dodaje Borek.

Jak wynika z raportu firmy doradczej, w latach 2004–2010  na  utrzymanie 1 kilometra drogi wydawaliśmy  średnio 110 tys. zł.  Najwięcej  w województwach: małopolskim, świętokrzyskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim, najmniej:  w lubuskim, dolnośląskim, podlaskim i zachodniopomorskim.

Najlepszą sieć drogową mają  dziś województwa położone w południowej i centralnej części Polski, przede wszystkim: śląskie, opolskie, łódzkie, dolnośląskie, mazowieckie, małopolskie i świętokrzyskie, w których gęstość dróg mierzona w km na 100 kilometrów kwadratowych powierzchni jest wyższa od średniej krajowej.

Na odnowę istniejących  tras wydawaliśmy średniorocznie w latach 2004–2011 ok. 1,3 mld  zł.  Nakłady na budowę i przebudowę  dróg krajowych w Polsce w tym czasie wyniosły  ok. 96 mld zł, osiągając w 2011 roku rekordowy, jak do tej pory, poziom  26,4 mld zł. Najbardziej obciążone ruchem  (ponad 11 tys. pojazdów na dobę)  były w 2010 roku drogi na terenie województw: małopolskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego