Polska za mało wydaje na remonty i utrzymanie tras

Średnio w ciągu roku na remonty dróg w latach 2008–2011 powinniśmy wydawać 3,7 mld zł. Rzeczywiste wydatki wyniosły ok. 2,3 mld zł

Publikacja: 09.07.2012 04:38

Remont dróg finansuje budżet państwa

Remont dróg finansuje budżet państwa

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu ostatnich czterech lat pokrywanych było zaledwie 62 proc. potrzeb  – wynika z raportu  Ernst & Young. Tymczasem na początku 2011 r. ponad 3,5 tys. km, czyli 18,9 proc. dróg krajowych w Polsce, nadawało się do natychmiastowego remontu, a kolejne 22 proc. było w stanie niezadowalającym. Łącznie do naprawy kwalifikuje się 40 proc. polskich dróg.

Najwięcej dróg remontowano w 2009 r., wówczas  pokryto 80 proc. potrzeb, w roku 2011 – już tylko 40 proc.  – podają autorki Joanna Archutowska, ekspert ekonomiczny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, i Jana Pieriegud z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej

– Od 2004 r. wydatki na nowe inwestycje drogowe rosną nieustannie. Natomiast jeśli chodzi o utrzymanie tras już istniejących, mamy ewidentny problem – mówi Marcin Borek, partner w dziale doradztwa transakcyjnego Ernst & Young.

W  2009 r.  wydatki  na ten cel  wyniosły prawie 3 mld zł, a w 2011 r. niecałe 1,5 mld. – Problem ten będzie narastał wraz z oddawaniem do ruchu licznych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, które teraz są w budowie, a wkrótce będą wymagały pieniędzy na bieżące utrzymanie – dodaje Borek.

Jak wynika z raportu firmy doradczej, w latach 2004–2010  na  utrzymanie 1 kilometra drogi wydawaliśmy  średnio 110 tys. zł.  Najwięcej  w województwach: małopolskim, świętokrzyskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim, najmniej:  w lubuskim, dolnośląskim, podlaskim i zachodniopomorskim.

Najlepszą sieć drogową mają  dziś województwa położone w południowej i centralnej części Polski, przede wszystkim: śląskie, opolskie, łódzkie, dolnośląskie, mazowieckie, małopolskie i świętokrzyskie, w których gęstość dróg mierzona w km na 100 kilometrów kwadratowych powierzchni jest wyższa od średniej krajowej.

Na odnowę istniejących  tras wydawaliśmy średniorocznie w latach 2004–2011 ok. 1,3 mld  zł.  Nakłady na budowę i przebudowę  dróg krajowych w Polsce w tym czasie wyniosły  ok. 96 mld zł, osiągając w 2011 roku rekordowy, jak do tej pory, poziom  26,4 mld zł. Najbardziej obciążone ruchem  (ponad 11 tys. pojazdów na dobę)  były w 2010 roku drogi na terenie województw: małopolskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego.

W ciągu ostatnich czterech lat pokrywanych było zaledwie 62 proc. potrzeb  – wynika z raportu  Ernst & Young. Tymczasem na początku 2011 r. ponad 3,5 tys. km, czyli 18,9 proc. dróg krajowych w Polsce, nadawało się do natychmiastowego remontu, a kolejne 22 proc. było w stanie niezadowalającym. Łącznie do naprawy kwalifikuje się 40 proc. polskich dróg.

Najwięcej dróg remontowano w 2009 r., wówczas  pokryto 80 proc. potrzeb, w roku 2011 – już tylko 40 proc.  – podają autorki Joanna Archutowska, ekspert ekonomiczny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, i Jana Pieriegud z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy