- Polska jest bardzo dojrzałym rynkiem, jeśli chodzi o liczbę transakcji zbliżeniowych – twierdzi Pedro Sousa, dyrektor działu Płatności Zbliżeniowych i Mobilnych w Visa Europe. – Według naszych danych zajmuje pierwsze miejsce na terenie działania naszej organizacji. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania i Francja.
- W Polsce znajduje się 70 tys. terminali płatniczych akceptujących transakcje zbliżeniowe, podczas gdy Wielka Brytania ma ich dwukrotnie więcej. Mimo to Polacy dużo chętniej płacą kartami zbliżeniowymi niż mieszkańcy Zjednoczonego Królestwa – dodaje John White z Visa Europe.
Według danych tej organizacji w naszym kraju tylko w maju tego roku wykonanych zostało 3,3 mln płatności bezdotykowych, co daje 1,2 transakcji na sekundę. Ten boom rozpoczął się w tym roku, mimo że transakcje zbliżeniowe wykorzystujące technologię NFC (Near Field Communication), czyli komunikację bliskiego zasięgu, są obecne w Polsce już od blisko dwóch lat. W terminale zbliżeniowe wyposażone są już m.in. wszystkie wrocławskie autobusy i tramwaje, podobną modernizację prowadzą też Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.
- Polska będzie interesującym miejscem na mapie rynku płatności mobilnych – przyznaje Mario Fernandez, analityk z warszawskiego biura firmy analitycznej Frost & Sullivan. - Gotowość do wprowadzenia płatności mobilnych opartych na technologii NFC jest tu znacznie wyższa niż w pozostałych krajach w regionie. Nieprzypadkiem firmy MasterCard i Deutsche Telekom (właściciel sieci T-Mobile – przyp. red.) właśnie w Polsce zdecydowały się na wprowadzenie usługi portfela mobilnego wykorzystującego technologię NFC już w drugiej połowie 2012 roku.
Według Henryka Kułakowskiego, prezesa firmy MassPay i specjalisty w dziedzinie płatności mobilnych, pozycja Polski na rynku płatności zbliżeniowych wynika w dużej mierze z faktu, iż w 2007 roku, po pojawieniu się pierwszych systemów płatności mobilnych, MasterCard zaczął silnie u nas promować technologię zbliżeniową jako alternatywę dla tamtych rozwiązań. Visa podchwyciła wyzwanie i również wkroczyła z silną ofertą płatności zbliżeniowych. Nasz kraj stał się więc niejako europejskim poligonem doświadczalnym dla tego typu rozwiązań, co właśnie przynosi efekty.