Netia zapowiada spadek przychodów i marż w 2014 roku

Biorąc pod uwagę, że poprawa wolumenów usług pojawiła się w trakcie 2013 roku później niż zakładaliśmy, jest dzisiaj jasne, że 2014 rok musi być kolejnym rokiem malejących przychodów i niższej marży - zapowiada Jonathan Eastick, odpowiedzialny w zarządzie Netii za finanse. Przychody spadną za sprawą niższej liczby RGU i abonentów, a marże dlatego, że operator więcej wyda na pozyskanie klienta podłączanego do własnej sieci telekomu.

Publikacja: 07.11.2013 00:53

Netia zapowiada spadek przychodów i marż w 2014 roku

Foto: ROL

11-proc. spadku przychodów, 7,8-proc. spadku EBITDA oraz wzrostu zysku o blisko 50 proc. spodziewali się analitycy ankietowani przez PAP po wynikach finansowych Netii za III kwartał br.

Średnia prognoz biur maklerskich wskazywała bowiem, że w minionym okresie Netia wypracowała 463,4 mln zł przychodów, 136,4 mln zł EBITDA oraz 14,5 mln zł zysku netto.  Rok wcześniej było to odpowiednio: 521 mln zł, 148 mln zł oraz 10 mln zł.

Tymczasem według opublikowanego w nocy z środy na czwartek raportu przychody Netii spadły o 12,3 proc. do 457,1 mln zł. EBITDA grupy okazała się natomiast wyższa niż zakładali maklerzy i sięgnęła 142 mln zł oraz 144 mln zł po korekcie o zdarzenia jednorazowe. Na czysto alternatywny stacjonarny operator zarobił 14 mln zł, czyli nieco mniej niż sądzono.

W III kw. liczba RGU (w uproszczeniu usług) świadczonych przez Netię spadała wolniej niż w II kw., bo o 32 tys. do 2,56 mln.

Ograniczono m.in. spadek abonentów szerokopasmowego Internetu: w minionym kwartale Netii ubyło 5,5 tys. klientów i zakończyła kwartał i pierwsze dziewięć miesięcy roku z wynikiem na poziomie 854,16 tys.  O 10,5 tys. do 111,36 tys. zwiększyła się liczba użytkowników usług telewizyjnych i operator więcej (1,677 tys.) klientów przyłączył do własnej sieci, co również pozytywnie wpływało na bilans zmian.

Dlatego też telekom zmienił nieznacznie prognozę na cały rok w tym zakresie podnosząc prognozowaną liczbę RGU do 2,54 mln, z 2,52 mln wcześniej. Zarząd Netii zdecydował się natomiast obniżyć szacunki co do przychodów i obecnie mają one wynieść nie 1,9 mld zł, ale 1,875 mld zł.

Prognoz pozostałych pozycji rachunku wyników zarząd nie zmienił (z wyjątkiem oczekiwanych rentowności, które są pochodną obniżenia przychodów i teraz mają być wyższe).

W 2014 roku Netia spodziewa się spadku przychodów i marż.

- Biorąc pod uwagę, że poprawa wolumenów usług pojawiła się w trakcie 2013 roku później niż zakładaliśmy, jest dzisiaj jasne, że 2014 rok musi być kolejnym rokiem malejących przychodów i niższej marży - powiedział Jonathan Eastick, odpowiedzialny w zarządzie Netii za finanse. Jak wyjaśniał, przychody spadną za sprawą niższej liczby RGU i abonentów, a marże dlatego, że operator więcej wyda na pozyskanie klienta podłączanego do własnej sieci telekomu.

Jednocześnie poinformował, że 2013 rok Netia zakończy dodatnim zyskiem netto.

Prezes Mirosław Godlewski podtrzymał natomiast plan wypłaty 0,42 zł dywidendy począwszy od 2014 roku.

Po 9 miesiącach br. Netia zanotowała 1,42 mld zł przychodów (o 11 proc. mniej niż rok wcześniej), 427 mln zł skorygowanej EBITDA (spadek rok do roku o 4 proc.) oraz 35,8 mln zł zysku netto (21 mln zł przed rokiem).

11-proc. spadku przychodów, 7,8-proc. spadku EBITDA oraz wzrostu zysku o blisko 50 proc. spodziewali się analitycy ankietowani przez PAP po wynikach finansowych Netii za III kwartał br.

Średnia prognoz biur maklerskich wskazywała bowiem, że w minionym okresie Netia wypracowała 463,4 mln zł przychodów, 136,4 mln zł EBITDA oraz 14,5 mln zł zysku netto.  Rok wcześniej było to odpowiednio: 521 mln zł, 148 mln zł oraz 10 mln zł.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy