Tablety dla indywidualnych uzytkowników

Dobre urządzenie można kupić za 490–1500 zł. W Polsce najbardziej popularne są te w cenach poniżej 600 zł. W ubiegłym roku ich udział w rynku wynosił ponad 50 proc. Najtańszych, kosztujących ok. 250 zł, nie polecamy, bo mogą sprawić więcej kłopotów niż przyjemności.

Publikacja: 14.11.2013 05:00

Tablety najczęściej są wykorzystywane jako urządzenia zapewniające stały dostęp do Internetu. Jak wynika z raportu firmy analitycznej IDC, w ostatnim kwartale tego roku po raz pierwszy ich sprzedaż ma przewyższyć sprzedaż komputerów osobis tych.

Aby tablet zadowolił swojego właściciela, musi posiadać konkretne aplikacje. Wybór oprogramowania jest ogromny. Największą popularnością cieszą się oczywiście aplikacje bezpłatne. Na pobieranie płatnych decyduje się tylko 29 proc. użytkowników.

Indywidualni klienci mogą wybierać tablety w różnych rozmiarach (od 7'' do 13'3''), wyposażone w różnego rodzaju procesory (w tym oparte na rozwiązaniach firmy Intel) i różnego rodzaju matryce LCD (od zwykłych po zaawansowane o wysokiej rozdzielczości). Obecnie standardem są urządzenia z dwurdzeniowym procesorem, ale wymagania pod tym względem stają się coraz wyższe.

Na rynku dostępne są już tablety z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak: czterordzeniowe procesory o zaawansowanej strukturze z ośmiordzeniową grafiką, aparaty 5Mpix z autofocusem, 2 GB pamięci RAM w technologii DDR3, ultraszybkie modemy trzeciej generacji (21 Mbps).

Zwiększają się również wymagania użytkowników, jeśli chodzi o jakość obrazu. Niskie rozdzielczości typu 800 x 600 pikseli ustępują wyższym. Popularna staje się rozdzielczość 1024 x 780 pikseli. Najbardziej zaawansowane wyświetlacze oferują jakość obrazu o rozdzielczości nawet 2048 x 1536 pikseli.

Jakie ceny akceptujemy najchętniej

Rozpiętość cenowa jest duża. Najdroższe są urządzenia proponowane przez czołowe globalne marki. W tym przypadku ceny mieszczą się zazwyczaj w przedziale 1000–3000 zł. Tablety o porównywalnych funkcjach, oferowane przez sprawdzonych producentów, ale z niżej wycenianymi markami, można kupić za 490–1500 zł.

Wpływ na cenę ma także zainstalowany system operacyjny. Obecnie najwięcej płaci się za możliwość korzystania na tablecie z systemu Windows.

Z danych analityków wynika, że w Polsce najbardziej popularnymi tabletami są te kosztujące poniżej 600 zł. W ubiegłym roku ich udział w rynku wynosił ponad 50 proc. Ceny najprostszych i zarazem najtańszych tabletów, przeznaczonych dla użytkowników o niewielkich potrzebach, zaczynają się od ok. 250 zł, ale takie urządzenia mogą sprawić więcej kłopotów niż przyjemności.

– Niestety, tanie konstrukcje są po prostu słabej jakości. Cierpi na tym użytkownik, który traci czas i nerwy na reklamacje – mówi Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający Modecom. – Są to najtańsze, proste konstrukcje, produkowane przez małe chińskie firmy, często bez żadnej kontroli jakości, niespełniające podstawowych wymogów jakościowych stawianych przez normy unijne. Komponenty użyte do produkcji takich tabletów są kupowane przypadkowo. A wystarczy dopłacić niewiele więcej, by kupić naprawdę dobry produkt, który posłuży nam wiele lat.

Wierni iPadom

Indywidualni klienci wciąż chętnie kupują stosunkowo drogie iPady. Udział Apple w rynku tabletów wynosi 29,6 proc. Lidera powoli dogania Samsung (20,4 proc).

Apple ma wiernych klientów, ale okazuje się, że niekoniecznie kupują oni sprzęt najnowszej generacji. Najczęściej wybierany jest bowiem iPad 2, czyli tablet, który już za chwilę będzie znajdował się o trzy generacje z tyłu. Według badań przeprowadzonych przez firmę Localytics, iPad 2 to obecnie 38 proc. wszystkich tabletów z systemem iOS znajdujących się w użytku.

Nie bez znaczenia jest oczywiście cena. W momencie wprowadzenia na rynek nowego iPada, gigant z Cupertino obniżył cenę iPada 2 do 399 dolarów (wersja 16 GB, Wi-Fi). Dzięki temu urządzenie stało się dostępne dla mniej zamożnych klientów. Użytkownicy poszukują tabletów, które nadają się do podstawowych zastosowań, takich jak przeglądanie stron internetowych czy granie w proste gry. A tu stary model sprawdza się tak samo dobrze jak nowe.

A może tabletofon

Tabletofon, czyli phablet, to urządzenie mobilne wyposażone w ekran dotykowy o przekątnej ponad 5", ale nie większej niż 7". Pod wieloma względami nie ustępuje funkcjonalnością małym tabletom, a stosunkowo niewielkie, jak na tę kategorię produktu, gabaryty nie wykluczają mobilności i wygody użytkowania jako np. telefonu.

Debiutujący w 2011 r. GalaxyNote pierwszej generacji był uważany za produkt niszowy. Z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę IDC wynika, że urządzenia wyposażone w ekrany o przekątnej mierzącej od 5 do 7" sprzedają się lepiej niż tradycyjne tablety. Nowy segment rynku rozwija się bardzo szybko.

Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający Modecom

Standardowo każdy tablet przeznaczony dla użytkownika domowego wyposażony jest w moduł Wi-Fi. To ważny element, pozwalający na swobodne korzystanie z zasobów Internetu poprzez domową sieć bezprzewodową. Osoby, które korzystają z tego typu urządzeń, cenią też sobie szybkość przetwarzania danych. Dlatego coraz częściej proponuje się im układy działające w oparciu na mocnych, czterordzeniowych procesorach. Konieczne są też dwie kamery umożliwiające zarówno robienie zdjęć, jak i korzystanie z rozmów wideo. Tablet może zastąpić laptop czy komputer stacjonarny. Dlatego obszar roboczy ekranu powinien wynosić od 9,7 do 13", co pozwala na bardzo wygodne korzystanie z urządzenia. Ważnym elementem jest także wejście HDMI. Dzięki niemu użytkownik będzie mógł przesłać na ekran swojego telewizora sygnał z tabletu, a następnie oglądać film na dużym ekranie.

Maciej Michalski, menedżer w firmie Colorovo

Jeśli będziemy używali tabletu głównie do przeglądania stron WWW i korespondencji mailowej, to nie potrzebujemy wysokich parametrów. Inaczej jest, gdy zależy nam na mocy i jakości obrazu. Takie wymagania są potrzebne w grach, przy pracy ze zdjęciami czy przy oglądaniu filmów w wysokiej rozdzielczości. Dodatkowymi opcjami, które należy wziąć pod uwagę, są moduły 3G oraz GPS. Znaczenie mają też takie parametry jak przekątna ekranu, jakość wykonania, waga, grubość tabletu, możliwość komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi (np. przez USB), pojemność baterii. Im niższa cena, tym mniejsze możliwości. Jeśli nie mamy wysokich wymagań lub przeznaczamy na zakup niewielką kwotę, możemy zdecydować się na tani sprzęt. Warto jednak się zastanowić nad markowym tabletem. Marki, za którymi stoją duże firmy, zapewniają większe bezpieczeństwo, zarówno jeśli chodzi o komfort użytkowania, jak i pakiet gwarancyjny w sytuacji, gdyby z urządzeniem działo się coś złego.

Dostęp do sieci, komunikacja i zabawa

- W Polsce jest już 3,1 mln użytkowników tabletów. Każdego dnia nie rozstaje się z nimi 54 proc. ankietowanych, 39 proc. używa tabletów raz na tydzień, a 6 proc. raz na miesiąc.

- Do czego urządzenia te są używane? W 2013 r. badania na ten temat przeprowadził instytut MillwardBrown na zlecenie firmy Eniro Polska.

- Jak wynika z badań, w Polsce tablety wykorzystywane w domu mają przede wszystkim umożliwiać swobodny dostęp do sieci, zapewniać komunikację oraz rozrywkę.

- Blisko 75 proc. osób posiadających tablety wysyła z nich i odbiera e-maile.

- Urządzenia te są często wykorzystywane do wyszukiwania informacji np. o produktach, usługach, sklepach, rozkładach jazdy komunikacji miejskiej, PKS czy PKP.

- Służą też do oglądania treści multimedialnych, wideo, internetowej telewizji i do gier.

- Badani korzystają też często z serwisów społecznościowych.

- Stosunkowo niewiele osób używa nawigacji na tablecie (31 proc.).

- Inne wymieniane zastosowania to: usługi bankowe, zakupy w sklepach internetowych, rezerwacja biletów do kina, stolika w restauracji lub pokoju w hotelu.

Tablety najczęściej są wykorzystywane jako urządzenia zapewniające stały dostęp do Internetu. Jak wynika z raportu firmy analitycznej IDC, w ostatnim kwartale tego roku po raz pierwszy ich sprzedaż ma przewyższyć sprzedaż komputerów osobis tych.

Aby tablet zadowolił swojego właściciela, musi posiadać konkretne aplikacje. Wybór oprogramowania jest ogromny. Największą popularnością cieszą się oczywiście aplikacje bezpłatne. Na pobieranie płatnych decyduje się tylko 29 proc. użytkowników.

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy