Nie bez znaczenia jest oczywiście cena. W momencie wprowadzenia na rynek nowego iPada, gigant z Cupertino obniżył cenę iPada 2 do 399 dolarów (wersja 16 GB, Wi-Fi). Dzięki temu urządzenie stało się dostępne dla mniej zamożnych klientów. Użytkownicy poszukują tabletów, które nadają się do podstawowych zastosowań, takich jak przeglądanie stron internetowych czy granie w proste gry. A tu stary model sprawdza się tak samo dobrze jak nowe.
A może tabletofon
Tabletofon, czyli phablet, to urządzenie mobilne wyposażone w ekran dotykowy o przekątnej ponad 5", ale nie większej niż 7". Pod wieloma względami nie ustępuje funkcjonalnością małym tabletom, a stosunkowo niewielkie, jak na tę kategorię produktu, gabaryty nie wykluczają mobilności i wygody użytkowania jako np. telefonu.
Debiutujący w 2011 r. GalaxyNote pierwszej generacji był uważany za produkt niszowy. Z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę IDC wynika, że urządzenia wyposażone w ekrany o przekątnej mierzącej od 5 do 7" sprzedają się lepiej niż tradycyjne tablety. Nowy segment rynku rozwija się bardzo szybko.
Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający Modecom
Standardowo każdy tablet przeznaczony dla użytkownika domowego wyposażony jest w moduł Wi-Fi. To ważny element, pozwalający na swobodne korzystanie z zasobów Internetu poprzez domową sieć bezprzewodową. Osoby, które korzystają z tego typu urządzeń, cenią też sobie szybkość przetwarzania danych. Dlatego coraz częściej proponuje się im układy działające w oparciu na mocnych, czterordzeniowych procesorach. Konieczne są też dwie kamery umożliwiające zarówno robienie zdjęć, jak i korzystanie z rozmów wideo. Tablet może zastąpić laptop czy komputer stacjonarny. Dlatego obszar roboczy ekranu powinien wynosić od 9,7 do 13", co pozwala na bardzo wygodne korzystanie z urządzenia. Ważnym elementem jest także wejście HDMI. Dzięki niemu użytkownik będzie mógł przesłać na ekran swojego telewizora sygnał z tabletu, a następnie oglądać film na dużym ekranie.
Maciej Michalski, menedżer w firmie Colorovo
Jeśli będziemy używali tabletu głównie do przeglądania stron WWW i korespondencji mailowej, to nie potrzebujemy wysokich parametrów. Inaczej jest, gdy zależy nam na mocy i jakości obrazu. Takie wymagania są potrzebne w grach, przy pracy ze zdjęciami czy przy oglądaniu filmów w wysokiej rozdzielczości. Dodatkowymi opcjami, które należy wziąć pod uwagę, są moduły 3G oraz GPS. Znaczenie mają też takie parametry jak przekątna ekranu, jakość wykonania, waga, grubość tabletu, możliwość komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi (np. przez USB), pojemność baterii. Im niższa cena, tym mniejsze możliwości. Jeśli nie mamy wysokich wymagań lub przeznaczamy na zakup niewielką kwotę, możemy zdecydować się na tani sprzęt. Warto jednak się zastanowić nad markowym tabletem. Marki, za którymi stoją duże firmy, zapewniają większe bezpieczeństwo, zarówno jeśli chodzi o komfort użytkowania, jak i pakiet gwarancyjny w sytuacji, gdyby z urządzeniem działo się coś złego.
Dostęp do sieci, komunikacja i zabawa
- W Polsce jest już 3,1 mln użytkowników tabletów. Każdego dnia nie rozstaje się z nimi 54 proc. ankietowanych, 39 proc. używa tabletów raz na tydzień, a 6 proc. raz na miesiąc.