Banki poszerzają zakres aplikacji mobilnych

Przekażesz pieniądze, nie znając numeru rachunku odbiorcy. Wykonasz operacje, zlecając je głosem. Podejmiesz gotówkę w bankomacie bez użycia karty.

Publikacja: 26.01.2015 12:07

Dostęp do banku przez telefon komórkowy staje się już codziennością

Dostęp do banku przez telefon komórkowy staje się już codziennością

Foto: 123RF

Coraz więcej Polaków korzysta z urządzeń mobilnych. Banki doskonalą więc  aplikacje mobilne i rozszerzają zakres usług oferowanych w tym kanale.

Aplikacje wszystkich banków umożliwiają wykonanie przelewu zdefiniowanego (na wcześniej określony numer rachunku) oraz sprawdzenie salda na rachunku. W niektórych bankach dostępna jest funkcja podglądu stanu konta, bez potrzeby logowania się do systemu, za pomocą wskaźnika wyświetlonego na monitorze telefonu. Na przykład w ING Banku można śledzić sytuację na rachunku za pomocą kolorowego paska w widoku logowania.

GPS poszuka placówki

Z kolei Raiffeisen Polbank stwarza możliwość personalizacji ekranu startowego. Osoba korzystająca z aplikacji sama wybiera, które elementy są dla niej ważne i które będą widoczne po zalogowaniu. Na ekranie można umieścić np. procentową wizualizuję stanu wybranego rachunku widoczną przed zalogowaniem.

Aplikacje wielu banków, dzięki wbudowanym w urządzenia mobilne odbiornikom GPS, pozwalają na szybkie dotarcie do oddziału, znalezienie najbliższego bankomatu lub wpłatomatu.

Za pomocą aplikacji na ogół sprawdzimy też kursy walut. W kilku bankach bez problemu założymy również lokatę i doładujemy telefon komórkowy.

Otworzenie konta osobistego przez smartfon też nie stanowi problemu. W Meritum Banku konto można założyć  bezpośrednio z poziomu aplikacji mobilnej przy użyciu technologii OCR do odczytu danych z dowodu osobistego.  Do potwierdzenia tożsamości stosowany jest przelew z innego banku.

Fotografia faktury

Użytkownicy kart kredytowych mogą śledzić  historię zadłużenia, dokonać spłaty karty, wykonać przelew z karty do zdefiniowanego odbiorcy czy zmienić kod PIN. W Eurobanku można zmienić limity transakcji, aktywować kartę lub ją zastrzec.

Posiadacze telefonów z aplikacją mobilną w wielu bankach mogą złożyć wniosek o kredyt, spłacić ratę kredytu czy podglądać historię spłat. mBank oferuje kredyt mobilny, który można dostać nawet w 30 sekund (sprawdzi się np. w kolejce do kasy w sklepie).

W niektórych instytucjach da się wykonać przelew bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy. Możliwe jest zlecenie przelewu za pośrednictwem Facebooka na adres e-mail czy numer telefonu komórkowego odbiorcy.  Tak jest np. w Meritum Banku.

Przelewy wykonuje się także poprzez sfotografowanie faktury lub rachunku. Usługę taką oferuje np. T-Mobile Usługi Bankowe. Formularz przelewu zostanie automatycznie wypełniony po zrobieniu zdjęcia telefonem.

Aplikacja Citi Mobile została wyposażona w funkcję realizacji przelewów za pomocą uderzenia o siebie dwóch telefonów.

Klienci PKO BP mogą korzystać z funkcji szybkiej płatności. Umożliwia ona wyświetlenie kodu IKO przed zalogowaniem do aplikacji. Każdego dnia można dokonać maksymalnie trzech takich płatności w sklepach stacjonarnych, do  50 zł każda. Potwierdza się je przyciskiem „OK". Pozostałe tego typu transakcje w sklepach stacjonarnych, internetowych i bankomatach  wymagają potwierdzenia kodem PIN wydanym do aplikacji.

Bilety i parkowanie

W bankomatach Millennium można podjąć gotówkę bez użycia karty. Na telefonie czy tablecie trzeba wybrać opcję: wypłata mobilna, oraz określić kwotę. W aplikacji mobilnej generowany jest sześciocyfrowy kod, który następnie  wprowadza się w bankomacie. Kolejny krok to potwierdzenie transakcji kodem PIN w aplikacji, po czym gotówka jest wypłacana.

Nowością jest obsługa głosowa. W ten nietypowy sposób w Meritum Banku można m.in.: zlecić przelew, uzyskać informacje na temat dostępnych środków i wpływów na konto.

Korzystając z aplikacji BZ WBK, można kupić bilety komunikacji miejskiej, płacąc za nie bezpośrednio z rachunku, opłacić parkowanie w płatnej strefie (opcja dostępna w ponad 30 miastach Polski) czy wykupić ubezpieczenie turystyczne na podróż zagraniczną.

ING Bank Śląski i Getin Noble Bank oferują usługę:  paragony. Aplikacja umożliwia przechowywanie paragonów w aplikacji mobilnej. Klient pozbywa się w ten sposób kłopotów, jakie mógłby mieć, gdyby utracił paragon potrzebny np. przy składaniu reklamacji. Wystarczy zrobić zdjęcie lub wybrać je z galerii urządzenia, opisać je (co pozwoli na łatwiejsze wyszukanie w razie potrzeby). Po zalogowaniu do aplikacji paragon zostanie automatycznie zarejestrowany. BNP Paribas Bank udostępnił symulator kredytowy.  Pozwala on na szacunkowe wyliczenie np. pierwszej raty kredytu hipotecznego czy samochodowego.

Aby móc w pełni korzystać z aplikacji mobilnej, trzeba mieć dostęp do systemu bankowości internetowej danej instytucji. Aplikację bankowości mobilnej można pobrać bezpłatnie na wszystkie najpopularniejsze urządzenia mobilne. Jest ona dostępna dla systemów operacyjnych Android, iOS, Windows 8 oraz dla BlackBerry 10. Aplikacje  są dostępne na stronach internetowych banków.

Katarzyna Prus-Malinowska, dyrektor bankowości elektronicznej w BZ WBK

Wyraźnym trendem jest uzupełnianie usług czysto bankowych funkcjami ułatwiającymi codzienne życie. Aplikacja będzie nie tylko umożliwiać mobilne zakupy, ale także doradzać i przewidywać potrzeby użytkowników. Banki będą się starały wprowadzać do kanału mobile coraz większą część swojej oferty, nawet skomplikowane produkty, które w komórkach będą szybciej dostępne.

Szymon Mitoraj, dyrektor departamentu w ING Banku Śląskim

Według prognoz w 2020 r. Polacy będą częściej dokonywali przelewów za pomocą smartfonów niż poprzez tradycyjną bankowość internetową.

Tak już jest w niektórych krajach zachodnich, na przykład w Holandii. Wraz ze wzrostem popularności smartfonów zwiększają się oczekiwania użytkowników dotyczące wygody korzystania z aplikacji mobilnych. Klienci chcą prostych, intuicyjnych rozwiązań, które pozwalają szybko i bezpiecznie zarządzać finansami osobistymi. Szybko rozwija się też rynek płatności mobilnych. Smartfonami płacimy zarówno w sklepach zwykłych, jak i internetowych.

Ricardo Campos, dyrektor dep. bankowości elektronicznej w Banku Millennium

Banki stale rozszerzają możliwości aplikacji mobilnych. Dzięki temu klienci zyskują dostęp do coraz większej liczby usług za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zmienia się też podejście klientów. Potwierdzają oni, że bankowość mobilna jest łatwiejsza i bezpieczniejsza, niż przypuszczali. Jeszcze szybszy jej rozwój zapewnią płatności mobilne, wykonywane za pomocą zbliżenia telefonu, skanowania kodu QR, utworzenia kodu lub w inny bezpieczny sposób.

Coraz więcej Polaków korzysta z urządzeń mobilnych. Banki doskonalą więc  aplikacje mobilne i rozszerzają zakres usług oferowanych w tym kanale.

Aplikacje wszystkich banków umożliwiają wykonanie przelewu zdefiniowanego (na wcześniej określony numer rachunku) oraz sprawdzenie salda na rachunku. W niektórych bankach dostępna jest funkcja podglądu stanu konta, bez potrzeby logowania się do systemu, za pomocą wskaźnika wyświetlonego na monitorze telefonu. Na przykład w ING Banku można śledzić sytuację na rachunku za pomocą kolorowego paska w widoku logowania.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy