Reklama

Bombardier szuka pieniędzy

Kanadyjski producent samolotów i taboru szynowego bada możliwość sprzedaży części albo całego działu kolejowego, ocenianego przez bankierów na 5 mld dolarów, aby pokryć ogromne przekroczenia budżetu działu lotniczego

Publikacja: 12.04.2015 12:49

Bombardier szuka pieniędzy

Foto: Bloomberg

Bombardier zastanawia się z bankami nad strategicznymi opcjami dla działu produkującego szynowe środki transportu, w tym nad pierwotną ofertą publiczną w Niemczech, gdzie mieści się jego centrala, albo w W. Brytanii — podały 3 osoby anonimowo, bo sprawa nie jest jawna. Rozważana jest także możliwość fuzji z równymi sobie, Siemensem albo Alstomem — stwierdziła jedna z tych osób, wskazując na związanie się w 2014 r. największych chińskich producentów taboru kolejowego CNR i CSR, co zmusiło rywali do szukania sposobów zwiększania własnych rozmiarów.

Dział transportowy Bombardiera produkuje pojazdy szynowe, sprzęt sygnalizacyjny i kontrolny. Rozmowy na jego temat są na wstępnym etapie, Bombardier może odroczyć wszelkie działania do czasu zakończenia przez potencjalnych kupców, takich jak Alstom i Hitachi, dopięcia niedawnych transakcji.

Minister gospodarki prowincji Quebec, Jacques Daoust poinformował, że rodzina posiadająca pakiet kontrolny w Bombardierze zapewniła go w rozmowie telefonicznej, iż firma z Montrealu nie sprzeda całego działu środków transportu i że brane są pod uwagę inne opcje. Rozmowy trwają, bo dział lotniczy boryka się z dużym przekroczeniem kosztów w pracach nad nową rodziną samolotów regionalnych serii C (CSeries), które w tym roku spowodowały spadek jej akcji o 38 proc. Wiadomość o ewent. cesji wywołała w Toronto ich skok o 7 proc. sesję zakończyły wzrostem o 1,5 proc.

Rzeczniczka Bombardiera, Isabelle Rondeau przypomniała, że jej firma mówiła wcześniej, że jest zainteresowana uczestnikami w jej konsolidacji i rozważała wiele opcji. — Nie spieszymy się z niczym. Będziemy działać sprawnie i rozsądnie, aby w każdym wariancie zapewnić dodatkową wartość naszym udziałowcom — stwierdziła.

W lutym firma wstrzymała wypłatę dywidendy, zmieniła prezesa, zapożyczyła się i zapowiedziała emisję nowych akcji dla wzmocnienia swych finansów. Bombardier ma ponad 9 mld dolarów długu długoterminowego, jego wartość rynkowa wynosi 5,89 mld dol. kanad. (4,66 mld USD), co całej firmie daje wartość ok. 13,7 mld.

Reklama
Reklama

Potencjalni kupcy zajęci

Bankierzy spodziewają się dalszej konsolidacji, bo ten sektor jest mocno rozczłonkowany. Dział transportu Bombardiera zmniejszył w 2014 zysk EBIT o 3,7 proc. do 486 mln dolarów. Może być atrakcyjny dla rywali, Siemensa, Alstoma, Hitachi czy General Electric, ale pierwsze dwie grupy mogłyby mieć problemy z urzędami konkurencji, bo dominują już w Niemczech i Francji. Ponadto Alstom jest teraz zajęty sprzedażą za 12,4 mld euro działu sprzętu dla energetyki General Electric i jest mało prawdopodobne, by zaczął nową transakcję przed zakończeniem poprzedniej

Hitachi nie ma swobody działania, bo w lutym zgodziła się kupić za 1,9 mld euro dział taboru kolejowego od włoskiej Finmeccanica. Chińskie CNR i CSR nie będą chyba szukać dalszego rozwoju w najbliższej przyszłości. GE podał odrębnie, że sprzeda większość swego działu usług finansowych, aby skupić się na działalności przemysłowej.

reuters, p. r.

Ekonomia
Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego
Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama