W Polsce rejestrowanych jest ponad 2,5 mln pojazdów z drugiej ręki, w tym nawet milion sprowadzanych (w dobrych latach) z zagranicy. Zgłoszenia zakupionego samochodu należy dokonać w 30 dni po nabyciu pojazdu w wydziale komunikacji urzędu odpowiedniego dla swojego miejsca zamieszkania. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara do 1 tys. zł.

W przypadku zakupu auta w Polsce do rejestracji potrzebne są:

∑ wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,

∑ dowód własności pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT),

∑ dowód rejestracyjny pojazdu,

∑ karta pojazdu (o ile była wydana),

∑ polisa OC,

∑ zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym,

∑ tablice rejestracyjne,

∑ dowód opłacenia PCC,

∑ potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych,

∑ dokument tożsamości.

Pierwsze badanie techniczne samochodu wykonywane jest po trzech latach od rejestracji nowego auta, drugie po dwóch i potem już co rok. Tablic rejestracyjnych nie trzeba wymieniać pod warunkiem, że auto nie zmienia powiatu rejestracji, a stan tablic jest dobry. Zniknął także obowiązek stosowania naklejek na szybę.

Rejestrując auto przywiezione z UE należy przedstawić:

∑ wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,

∑ dowód własności pojazdu,

∑ dowód rejestracyjny pojazdu,

∑ kartę pojazdu (o ile była wydana),

∑ polisę OC,

∑ zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym,

∑ zagraniczne tablice rejestracyjne,

∑ potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w kraju wcześniejszej rejestracji,

∑ dowód opłacenia podatku akcyzowego,

∑ dowód odprawy celnej,

∑ tłumaczenie umowy, karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego (nie ma takiego obowiązku dla dowodu, który ma kody ujednolicone, a pojazd jest sprowadzany z kraju UE),

∑ potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych,

∑ dokument tożsamości.

Ubezpieczenie OC (obowiązkowe) przechodzi na nowego właściciela, ale towarzystwo ubezpieczeniowe może przeliczyć składkę, ponieważ warunki polisy nie przechodzą automatycznie na nowego właściciela.

Chociaż według badań Polskiej Izby Ubezpieczeń ósmą najistotniejszą obawą Polaków są wypadki samochodowe, to jednak zdarzają się ryzykanci lub zapominalscy jeżdżący bez ważnej polisy. Tymczasem jazda bez OC jest kosztowna. W przypadku jazdy ponad 14 dni bez OC Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) nakłada w tym roku grzywnę w wysokości 6200 zł.

Sprowadzając auto z zagranicy, nabywca może transportować je lawetą, co jest drogim sposobem, lub przyjechać nim. W tej drugiej sytuacji nabywca musi wykupić tablice wywozowe oraz 30-dniowe OC.

Dobrowolne ubezpieczenie AC oraz assistance wygasają z dniem zmiany właściciela.

Za samochód kupiony w państwach unijnych trzeba zapłacić akcyzę, zaś sprowadzając samochód spoza UE, dochodzi jeszcze opłata cła. Tej opłacie nie podlegają jednak auta sprowadzane z Wielkiej Brytanii.