Logistyczną czołówkę w 2020 roku otwierała DHL Logisics z przychodami 32,4 mld dol., przed Kuehne + Nagel (25,4 mld dol.) i duńską firmą DSV (21,7 mld dol.). DB Schenker znalazł się na czwartej pozycji (19,4 mld euro), a pierwszą piątkę zamykał Nippon Express z wynikiem 18,6 mld dol.

20 największych logistycznych graczy ma 30–40 proc. rynku i największe w całej branży możliwości wzrostu. Obsługują spedycyjnie przede wszystkim wysoko zyskowny transport lotniczy i morski.

Transport morski obsługuje większość światowej wymiany handlowej, która rośnie 1,5–2 razy szybciej niż dynamika wzrostu światowego PKB. Wielkości przewożonych kontenerów i przesyłek lotniczych rosną w takim właśnie tempie.

Marża największych graczy logistycznych jest wielokrotnie wyższa niż firm transportu samochodowego. DSV osiągnął w 2021 roku na transporcie lotniczym blisko 10 proc. marży operacyjnej. DVS kwartalnie transportuje samolotami 350–400 tys. ton i na każdej ma zysk brutto sięgający 9 tys. duńskich koron.

W przypadku transportu morskiego zysk na tonie jest o połowę mniejszy, ale tonaż jest dwa razy większy. W przypadku transportu morskiego dzieją się ciekawe przekształcenia, które mogą doprowadzić do przetasowań na liście największych firm logistycznych. Armatorzy kontenerowi od dwóch lat wykazują rekordowe zyski. W 2021 roku łącznie zarobili 190 mld dol. (rok wcześniej 80 mld dol.) i na kontach mają 130 mld dol. gotówki.

Ten rok zapowiada się nie gorzej, CMA CGM ogłosił zamknięcie pierwszego kwartału zyskiem 7,2 mld dol.

Armatorzy szaleją z zakupami. Firma doradcza Drewery szacuje, że na nowe statki planują wydać 20 mld dol. portfel zamówień stoczni pęka w szwach, dostarczyć mają 600 jednostek o pojemności 5 mln TEU. Do tego wydadzą 10 mld dol. na nowe kontenery. Na dodatek „wychodzą na ląd”, czyli przejmują firmy spedycyjne i logistyczne. Mearsk wykupił niemiecką firmę spedycyjną Senator International, CMA CGM przejął operatora logistycznego Ceva. Ceva wsparta grubym portfelem właściciela zamawia samoloty frachtowe i przeznaczył na te zakupy blisko 0,8 mld dol. Także Maersk kupuje samoloty i z przejętej firmy Star Air stworzył spółkę Maersk Air Cargo.

Duzi gracze wykazują wyższe zyski nawet na transporcie samochodowym. DSV przekroczył 5 proc., gdy GUS podaje, że marża polskich firm sięgała 3 proc.

Największe podmioty inwestują w nowe, wydajniejsze rozwiązania. Są to rozbudowane systemy informatyczne pozwalające optymalizować łańcuchy dostaw. DSV oblicza, że emisje CO2 liczone w gramach na tonokilometr w latach 2017–2021 zmalały w transporcie morskim o 16 proc., w lotniczym o 8 proc., w drogowym zaś – o 5 proc.

Dla wszystkich graczy nowym otwarciem będzie rynek obsługi e-handlu, który w Chinach odpowiada już za połowę sprzedaży detalicznej. Ten sam udział uzyska zapewne w innych krajach i na innych kontynentach, co jest wielką szansą rozwoju dla logistycznych koncernów.