Materiał powstał we współpracy z Fundacją Biedronki

Jaka jest najważniejsza zasada pomagania?

Katarzyna Scheer: Zanim zdecydujemy się przekazać dary uchodźcom, dowiedzmy się, czego tak naprawdę w danym momencie potrzeba. Takie informacje można znaleźć na stronie lub w mediach społecznościowych organizacji pomocowych wspierających uchodźców. To, co było potrzebne jeszcze dwa dni temu, dziś może już nie być. To nie jest czas na pozbycie się starych rzeczy, trzeba przemyśleć, co może się przydać 30-letniej kobiecie z 3-letnim synem, która wyszła z domu tylko z plecakiem, zostawiając za sobą dotychczasowe życie. Ponadto pamiętajmy, że w kontekście wojny w Ukrainie potrzebne będą działania bardziej długofalowe, zaplanowane na miesiące, a może nawet na lata. Z wielu różnych źródeł słyszymy, że nasze wsparcie będzie raczej maratonem niż wyścigiem. Dlatego pomoc powinna obejmować również np. zapewnienie opieki przedszkolnej, nauki języka polskiego czy edukacji dzieci. Urząd Miasta Stołecznego podaje, że w warszawskich szkołach uczy się ich już ponad 10 tys. Liczba ta oczywiście wzrośnie, dlatego szkoły będą musiały dostosować organizację pracy do potrzeb większej liczby uczniów. Takich przykładów jest więcej.

Wiele osób nie może się odnaleźć w natłoku informacji i po prostu nie wie, jak ma pomóc. Co wtedy?

Poza sprawdzaniem aktualnych potrzeb warto też zdefiniować, jakie ma się możliwości pomagania oraz w czym się jest dobrym. Dotyczy to zarówno firm, jak i osób prywatnych. My jako fundacja mamy duże doświadczenie w pomocy w formie kart na zakupy – jesteśmy w stanie szybko uruchomić i efektywnie prowadzić programy oparte na tym rozwiązaniu, więc i tym razem poszliśmy w tę stronę. Poprzez organizacje wspierające bezpośrednio uchodźców będziemy dystrybuować karty na zakupy, doładowywane określoną kwotą przez trzy miesiące. Tym samym te organizacje zyskają nowe narzędzie wsparcia, a osoby szukające w Polsce schronienia otrzymają stabilną pomoc przez dłuższy czas. Przykładów na to, że firmy czy fundacje wykorzystują swoje mocne strony w udzielaniu pomocy, jest na rynku więcej – chociażby fundacja założona przez sieć hoteli, która pomaga uchodźcom poprzez udostępnienie im miejsc noclegowych.

To też czas na wartościowe partnerstwa – czwarta co do wielkości firma na świecie zajmująca się energią odnawialną i druga w Polsce (EDP Renewables) przekazała nam ponad 2 mln złotych na rozwój programu pomocy uchodźcom. Takie partnerstwa pozwalają zwiększyć skalę wsparcia. My staramy się blisko współpracować z organizacjami pomagającymi uchodźcom na co dzień – konsultujemy z nimi model naszych programów, a finalnie to oni będą dystrybuować konkretną pomoc.

W przypadku osób prywatnych powinno się wspierać zweryfikowane zbiórki (np. na portalu pomagamukrainie.gov.pl lub ngo.pl) prowadzone przez wiarygodne organizacje pomocowe albo przekazać żywność w sklepach, w których znajdują się specjalne kosze. Można też na przykład ofiarować nawet drobną kwotę na rzecz uchodźców podczas płacenia za zakupy. To, co nas cieszy, to fakt, że naprawdę ogromna liczba osób zaangażowała się w pomoc dla Ukrainy oraz że w obliczu tragedii, która dotyka naszych sąsiadów, jesteśmy solidarni i ofiarni.

Na czym teraz skupia się  Fundacja Biedronki?

Uruchamiamy dwa programy odpowiadające na obecne potrzeby; pierwszy umożliwi zrobienie zakupów w sklepach Biedronka dzięki wspomnianym już kartom zasilanym co miesiąc kwotą 300 złotych, przy czym większa rodzina może dostać więcej kart. Karty wydajemy na trzy miesiące. Program ten opiera się na doświadczeniach obecnie prowadzonych przez nas programów takich jak „Na codzienne zakupy” i „Karta dobra”, w których to karty na zakupy otrzymują obecnie polscy seniorzy. Karty dają beneficjentowi poczucie niezależności i sprawczości – może on kupować to, co lubi i czego w danym momencie potrzebuje. Kolejny program polega na organizowaniu tymczasowych i bezpłatnych noclegów dla uchodźców. Program będzie prowadzony w partnerstwie z organizacjami, które są w bezpośrednim kontakcie z obywatelami Ukrainy. Wierzymy, że rownież w przypadku uchodźców te rozwiązania sprawdzą się najlepiej.

Materiał powstał we współpracy z Fundacją Biedronki