Potrzebne przyspieszenie na torach

Największymi szansami dla towarowego transportu kolejowego są inwestycje i wymogi ekologiczne, zaś zagrożeniami – konkurencja ze strony ciężarówek i niewystarczające możliwości przeładunkowe – wynika z raportu „Stan i perspektywy rozwoju polskiej kolei", przygotowanego przez Instytut Biznesu.

Publikacja: 23.09.2021 21:00

Potrzebne przyspieszenie na torach

Foto: Shutterstock

Autorzy publikacji zauważają, że mimo wzrostu przewożonych towarów udział kolei w przewozie towarów systematycznie maleje. W 2019 r. stanowił 10,5 proc., podczas gdy transport drogowy (notujący dynamiczny rozwój) wyniósł 86,5 proc. Dla porównania w 2005 r. udział kolei w przewozach dóbr wynosił 14,7 proc., a przewozy drogowe zajmowały 79,2 proc. ogółu.

Przyczyną takiego stanu rzeczy, podobnie jak w przypadku przewozów pasażerskich, jest słaby stan infrastruktury, co powoduje, że pociągi towarowe poruszają się z niewielką prędkością, co obniża konkurencyjność kolei. Średnia prędkość przewozów towarowych w Polsce w 2018 r. wyniosła 21,5 km/h, spadając o 14 proc. wobec wcześniejszego roku. Również w przewozach intermodalnych średnia prędkość spada nieprzerwanie od 2015 r. i na koniec 2018 wyniosła 28,6 km/h.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Dodatki
W Nokii słuchamy głosu pracowników i doceniamy ich zaangażowanie
Dodatki
Kupujesz – pomagasz. Akcje charytatywne na Allegro
Dodatki
Żabka – razem możemy więcej
Dodatki
Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor skuteczny i prosty sposób na dłużników samorządowych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne