- Jesteśmy zgodni co do oceny, że hejt to jednoznacznie negatywne zjawisko. Naszym zadaniem jest pomóc tym, którzy doświadczają różnych form nienawiści. Musi rosnąć grono osób, których sprzeciw jest głośniejszy, niż nienawiść. Kampania „Przytul hejtera" to trafny pomysł. Jednoczmy się wokół tej idei! – mówiła podczas inauguracji w Pałacu Prezydenckim Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.
Skala zjawiska
Według badań z mową nienawiści w internecie styka się 4 na 10 młodych ludzi (14-17 lat), a zjawiska zmasowanych ataków w sieci, tzw. cyberprzemocy, których elementem jest również przemoc werbalna, doświadczył już co piąty nastolatek w Polsce.
- Przemoc werbalna w sieci jest na tyle powszechnym zjawiskiem, że wielu internautów oswoiło się z tego typu wpisami i bagatelizuje tego typu sytuacje. Jednak dla wielu ofiar hejtu, wulgarna, negatywna ocena wyglądu, poglądów, czy umiejętności powoduje poważne, negatywne emocje, z którymi trudno im sobie poradzić – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje.
Cele
Kampania „Przytul hejtera" kompleksowo podejmuje temat hejtowania. Adresowana jest zarówno do ofiar takich zdarzeń, jak i ich świadków oraz sprawców.
- Kampania z jednej strony zniechęca do agresji w sieci, prezentując hejterów w humorystyczny sposób - jako osoby nie mające do zaproponowania światu nic, poza bezproduktywnym obrażaniem ludzi. Z drugiej strony, apelujemy do ofiar hejtu, by nie brały do siebie nienawistnych ocen i komentarzy w sieci. Hasło „przytul hejtera" zachęca internautów do reagowania na hejt bez agresji i eskalacji przemocy, do próby nawiązania z hejterami dialogu, uświadomienia im szkodliwości takich zachowań i zainspirowania ich do pozytywnego korzystania z sieci – kontynuuje Wojtasik.