Reklama

Przetwarzanie wizerunku podopiecznych w działalności fundacji

Zgodę na publikację danych osobowych można cofnąć.

Publikacja: 15.09.2018 07:45

Przetwarzanie wizerunku podopiecznych w działalności fundacji

Foto: AdobeStock

Fundacje często chcą wykorzystać wizerunek swoich podopiecznych w prowadzonych kampaniach, np. umieszczając go w materiałach informacyjnych, ulotkach, na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych.

Przed rozpoczęciem takich kampanii powinny się do nich przygotować, przede wszystkim zapewnić odpowiednią podstawę prawną przetwarzania wizerunku, który jest chroniony nie tylko przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ale i przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Wizerunek, który pozwala zidentyfikować daną osobę fizyczną, jest bowiem traktowany jako dana osobowa i podlega ochronie na podstawie RODO.

Czytaj także: RODO: co z danymi osobowymi zebranymi przed 25 maja 2018 r.

Zgoda może być podstawą prawną przetwarzania wizerunku jako danej osobowej. Fundacja (jako administrator danych), przygotowując klauzulę zgody, powinna mieć na uwadze warunki, jakie ma spełniać, aby być uznaną za zgodną z prawem podstawę przetwarzania danych.

Klauzula zgody powinna mieć zrozumiałą i łatwo dostępną formę, być wyodrębniona od innych, niezwiązanych z nią treści oraz jasno i prosto określać, czego dotyczy. Niezbędnym atrybutem zgody jako podstawy przetwarzania danych osobowych jest także jej dobrowolność, wyrażająca się m.in. w możliwości jej wycofania w każdym momencie. Co więcej, osoba wyrażająca zgodę nie może ponosić negatywnych konsekwencji jej wycofania.

Reklama
Reklama

Przejrzysta komunikacja z osobą wyrażającą zgodę pozwoli jej na podjęcie przemyślanej decyzji. Klauzula zgody i związany z nią obowiązek informacyjny powinny kompleksowo określać sposób wykorzystania wizerunku danej osoby fizycznej. Musi ona otrzymać m.in. informacje o sposobie wykorzystania jej wizerunku, miejscach jego publikacji, czasie przetwarzania. Dobrą praktyką może być również przedstawienie projektu materiałów, w których znajdą się jej dane osobowe. Takie działania powinny ograniczyć przypadki wycofania wyrażonej zgody już w trakcie przetwarzania wizerunku przez fundację.

Wycofanie zgody powinno się wiązać z zaprzestaniem dalszego przetwarzania wizerunku, w tym publikacji, np. poprzez usunięcie zdjęć z mediów społecznościowych czy strony fundacji. Jeżeli materiały są wykorzystywane w formie papierowej, fundacja nie powinna ich dalej rozpowszechniać.

W przypadku wycofania zgody w trakcie przetwarzania wizerunku należy pamiętać, iż nie wpływa to na zgodność z prawem przetwarzania, którego już dokonano przed jej wycofaniem. Nie wpływa ono zatem na ocenę legalności operacji przetwarzania wykonywanych do momentu cofnięcia zgody.

Odrębną kwestią jest natomiast zabezpieczenie interesów fundacji, jeżeli poniosła lub poniesie koszty związane z przygotowaniem materiałów z wykorzystaniem wizerunku w razie wycofania zgody. W tym kontekście trzeba raz jeszcze podkreślić, że zainteresowana osoba nie może ponosić negatywnych konsekwencji wycofania swojej zgody.

Katarzyna Klimczak jest radcą prawnym w Kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, a Zuzanna Morawka-Zakroczymska prawnikiem w tej kancelarii

Teksty do cyklu przygotowywane są we współpracy z Centrum Pro Bono

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama