Fundacje często chcą wykorzystać wizerunek swoich podopiecznych w prowadzonych kampaniach, np. umieszczając go w materiałach informacyjnych, ulotkach, na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych.
Przed rozpoczęciem takich kampanii powinny się do nich przygotować, przede wszystkim zapewnić odpowiednią podstawę prawną przetwarzania wizerunku, który jest chroniony nie tylko przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ale i przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Wizerunek, który pozwala zidentyfikować daną osobę fizyczną, jest bowiem traktowany jako dana osobowa i podlega ochronie na podstawie RODO.
Czytaj także: RODO: co z danymi osobowymi zebranymi przed 25 maja 2018 r.
Zgoda może być podstawą prawną przetwarzania wizerunku jako danej osobowej. Fundacja (jako administrator danych), przygotowując klauzulę zgody, powinna mieć na uwadze warunki, jakie ma spełniać, aby być uznaną za zgodną z prawem podstawę przetwarzania danych.
Klauzula zgody powinna mieć zrozumiałą i łatwo dostępną formę, być wyodrębniona od innych, niezwiązanych z nią treści oraz jasno i prosto określać, czego dotyczy. Niezbędnym atrybutem zgody jako podstawy przetwarzania danych osobowych jest także jej dobrowolność, wyrażająca się m.in. w możliwości jej wycofania w każdym momencie. Co więcej, osoba wyrażająca zgodę nie może ponosić negatywnych konsekwencji jej wycofania.