Reklama

Rozpędza się wyścig zbrojeń i koniunktura w lotnictwie

Globalne przychody sektora obronnego zwiększą się w tym roku o 3,6 proc., a wydatki na zbrojenia będą rosnąć w tempie średnio 3 proc. w latach 2017-2022 - szacuje firma doradcza Deloitte w najnowszym raporcie.

Aktualizacja: 17.05.2018 13:55 Publikacja: 17.05.2018 12:15

Rozpędza się wyścig zbrojeń i koniunktura w lotnictwie

Foto: 123rf.com

Analitycy Deloitte zapowiadają także solidny wzrost przychodów z produkcji samolotów dla sektora cywilnego. Branża lotnictwa cywilnego w tym roku powinna odnotować - w stosunku do roku minionego - wzrost przychodów aż o 4,8 proc.

- W 2018 roku przychody przemysłu lotniczo-obronnego liczone łącznie powinny wzrosnąć o około 4,1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego - Na ten wynik składa się zarówno dobra kondycja sektora obronnego, jak i producentów samolotów pasażerskich –twierdzą a autorzy raportu przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

Polska w gronie zbrojeniowych liderów

Globalne wydatki na obronność wyniosły w 2016 roku 1,68 bln dolarów, w 2017 roku było to 1,73 bln dolarów.

Budżet obronny USA na poziomie 606,2 mld dolarów odpowiadał w 2016 roku za 36 proc. światowych nakładów zbrojeniowych.

Analitycy Deloitte podkreślają, że wskutek napięć w polityce światowej nakłady na inwestycje obronne zwiększały poza Ameryka także rządy Indii, Rosji i Chin (odpowiednio o 8,5 procent, 5,9 procent i 5,4 procent w porównaniu z rokiem 2015). Polska z wydatkami na poziomie 9,8 mld dolarów w 2016 roku znalazła się na 25 miejscu wśród krajów, które na wzmocnienie swej siły obronnej wydają najwięcej.

Reklama
Reklama

– W obliczu przyszłości zdominowanej przez zagrożenia i globalne napięcia, mocarstwa rewidują swoje podejście do obronności. Wydatki rosną i do 2022 przekroczą zapewne 2 biliony dolarów – komentuje Piotr Świętochowski, Partner w Dziale Audit & Assurance, Ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

W latach 2017-2022 średnia roczna stopa wzrostu globalnych wydatków na zbrojenia wyniesie około 3 proc. –Szacowany zysk z działalności operacyjnej firm z branży obronnej wyniesie w tym roku 10,2 proc. – twierdzi Świętochowski

Dominacja USA

Na całym świecie wzrasta popyt na sprzęt wojskowy i nowoczesną broń a w obliczu rosnącego zagrożenia cyberprzestępczością państwa wzmacniają mechanizmy obronne w sektorze IT.

Wyższe wydatki na zbrojenia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Indiach, Korei Południowej, Japonii i innych krajach prawdopodobnie będą powodować podobne tendencje w krajach NATO, ponieważ liderzy atlantyckiej koalicji nadal starają się zapobiegać potencjalnym zagrożeniom i utrzymać przewagę konkurencyjną w sektorze zbrojeniowym . W 2022 wydatki krajów europejskich na obronność wyniosą prawdopodobnie około 372 mld dolarów, co będzie stanowiło 18,4 proc. nakładów globalnych. Liderem pod tym względem pozostaną USA.

Boom w skrzydlatej branży

W związku z obserwowanym ożywieniem w światowej gospodarce i zwiększonym popytem na lotnicze przewozy pasażerskie, rynek lotnictwa cywilnego wzrośnie w tym roku o 4,8 procent, głównie dzięki zwiększeniu produkcji, która musi nadążać za rosnącymi potrzebami największych przewoźników. Zysk z działalności operacyjnej w przemyśle lotniczym na ten rok przewidywany jest na poziomie 18,5 proc.

W 2017 roku rynek lotów pasażerskich napędzał przede wszystkim region Azji i Pacyfiku. Prawdopodobnie w najbliższym czasie się to nie zmieni. Z wyliczeń Deloitte wynika, że globalny popyt na podróże lotnicze w ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł o 5,1 proc. W 2008 roku linie lotnicze obsłużyły 2,5 mld pasażerów, w ubiegłym roku było to 4 mld. Pomiędzy 1981 a 2017 rokiem liczba podróżujących samolotami wzrosła pięciokrotnie. Wpływ na to zjawisko miały, m.in. taniejące bilety lotnicze. Średnia cena biletu lotniczego w 2017 roku wynosiła 355 dolarów, o 64 proc. mniej niż w 1996 roku.

Reklama
Reklama

Coraz więcej samolotów i fuzji

Autorzy raportu Deloitte prognozują, że globalny popyt na nowe samoloty zdecydowanie wzrośnie, roczna produkcja zwiększy się przez następną dekadę o 25 proc., a w ciągu najbliższych 20 lat powstanie 36 780 nowych pasażerskich maszyn.

- Nie zmienia to faktu, że najważniejsze problemy pozostają nierozwiązane. Portfel zamówień na produkcję samolotów w całym sektorze wyniósł na koniec 2017 ponad 14 tys. jednostek, co przekłada się na 9,5 roku intensywnej produkcji. Spółki muszą skupić się na wzmacnianiu łańcucha dostaw, wprowadzeniu skutecznego i bardziej efektywnego zarządzania oraz wdrażaniu nowych, zaawansowanych technologii, które pozwolą poprawić wydajność – dodaje Piotr Świętochowski.

W 2018 roku zostanie wyprodukowanych o 100 samolotów więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost do 1 585 jednostek. Zwiększenie produkcji jest planowane zarówno w tym, jak i w przyszłym roku. A w przypadku jednego z najpopularniejszych samolotów pasażerskich Boeinga 737 będzie to zwiększenie z 47 do 52 maszyn miesięcznie w 2018 i do 57 w 2019 roku.

Jak wskazują eksperci Deloitte wartość transakcji fuzji i przejęć w globalnej branży lotniczej i obronnej osiągnęła 51,5 miliarda dolarów w 2017 roku, mimo że liczba transakcji nieznacznie spadła w stosunku do 2016 roku. Presja cenowa ze strony producentów sprzętu lotniczego i rozwój wysokomarżowych usług posprzedażowych skłania dostawców do konsolidacji w celu uzyskania korzyści skali i poprawy efektywności kosztowej.

Jak wynika z raportu Deloitte wciąż największymi firmami na świecie w sektorze lotniczym pozostaje Boeing, Airbus Group oraz Lockheed Martin. Przychody największych 20 przedsiębiorstw w branży wyniosły w 2017 roku 502,3 mld dolarów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama