Izba Handlu USA też przeciwna cłom Trumpa

Amerykańska Izba Handlu, największa organizacja branżowa i tradycyjnie związana z Partią Republikańską Donalda Trumpa uruchomiła kampanię przeciwko polityce celnej prezydenta

Publikacja: 03.07.2018 11:55

Tom Donohue

Tom Donohue

Foto: Bloomberg

„Administracja grozi podważeniem postępu gospodarczego, który tak trudno było jej osiągnąć. Powinniśmy dążyć do wolnego i uczciwego handlu, ale to nie Est droga prowadząca do tego" — świadczył prezes Izby, Tom Donohue. Izba licząca 3 mln członków zawsze ściśle współpracowała z republikańskimi prezydentami, chwaliła w grudniu D. Trumpa za podpisanie decyzji o obniżeniu progów podatkowych, jednak tarcia w handlu stworzyły wyłom w tych stosunkach

Nowa kampania jest bardzo stanowczym posunięciem gigantycznej organizacji reprezentującej sektor handlu. Na podstawie analizy danych o handlu USA z poszczególnymi krajami ma wykazać, że prezydent Trump może wywołać globalną wojnę handlową, która uderzy w amerykańskich konsumentów.

Trump ogłosił już cła na miliardy dolarów w handlu z Chinami, Kanadą, Meksykiem i Unią Europejską. Kraje te zaczęły ripostować. Kanada zapowiedziała karne cła na amerykańskie towary o wartości 12,6 mld dolarów rocznie do czasu cofnięcia przez Waszyngton ceł na stali i aluminium, Chiny wprowadzą w lipcu nową stawkę 25 proc. na soję, Meksyk podwyższył cło na wieprzowinę, Unia ocliła dodatkowo artykuły ze Stanów o wartości 3,2 mld dolarów rocznie

Trumpa udało się wcześniej odwieźć od nowych ceł argumentem, że retorsje odczują najbardziej te stany, które poparły go w kampanii wyborczej w 2016 r. Izba Handlu podała, że np. Teksas straci na retorsjach 3,9 mld dolarów, Południowa Karolina 3 mld, a Tennessee 1,4 mld.

Hyundai: polityczny aspekt ceł

Hyundai Motor ostrzegł administrację USA, że cło 25 proc. w imporcie samochodów z Korei zaszkodzi sojuszowi bezpieczeństwa Korei i Stanów wobec jądrowych ambicji Korei Płn.

Nowe cło zwiększy koszty produkcji amerykańskiej fabryki Hyundaia o ok. 10 proc. i zagrozi planom inwestycyjnym w Stanach. Cło będzie niszczycielskie dla Hyundaia — stwierdza opinia firmy przekazana resortowi handlu USA w ramach konsultacji. Ponadto ograniczenia w handlu samochodami „mocno osłabią gospodarkę Korei i tym samym jej zdolność reprezentowania wspólnych koreańsko-amerykańskich interesów w regionie. Wprawdzie niedawne spotkanie na szczycie w Singapurze zmniejszyło napięcia w regionie, ale nadal jest zasadniczo istotne zgodne działanie Korei i USA w rozwiązywaniu kwestii programu jądrowego" — stwierdził Hyundai w swej ocenie.

Na motoryzację przypadało w 2016 r. 13 proc. całego eksportu Korei, czwartej gospodarki regionu. Hyundai produkuje w Stanach niemal połowę pojazdów sprzedawanych na miejscu, a Kia jedną trzecią. Koreańczycy podkreślili, że eksportują głownie limuzyny, co oznacza, że nie stanowią zagrożenia dla amerykańskich producentów, którzy nastawili się na SUV i furgonetki.

Przypomnieli też, że Seul zgodził się zmienić dwustronną umowę handlową z Waszyngtonem, aby zmniejszyć amerykański deficyt w sektorze motoryzacji. „Ze względu na te wyniki, wyjątkowe wśród krajów dużych eksporterów pojazdów, import samochodów i części z Korei nie może zagrażać gospodarce USA czy narodowemu bezpieczeństwu" — uznał Hyundai.

„Administracja grozi podważeniem postępu gospodarczego, który tak trudno było jej osiągnąć. Powinniśmy dążyć do wolnego i uczciwego handlu, ale to nie Est droga prowadząca do tego" — świadczył prezes Izby, Tom Donohue. Izba licząca 3 mln członków zawsze ściśle współpracowała z republikańskimi prezydentami, chwaliła w grudniu D. Trumpa za podpisanie decyzji o obniżeniu progów podatkowych, jednak tarcia w handlu stworzyły wyłom w tych stosunkach

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił